Lärarutbildningen vid universitetet i Luleå blir mer teknikprofilerad

En mer teknikprofilerad lärarutbildning, tydligare för studenterna. Johan Ingri, ordförande i Luleå tekniska universitets särskilda nämnd för lärarutbildning, ser positiva delar i utredningen om ny lärarutbildning.

LULEÅ2008-12-04 06:00
Utredningen om ny lärarutbildning överlämnades i går till högskole- och forskningsminister Lars Leijonborg.
Enligt Johan Ingri arbetar universitetet redan mot att profilera lärarutbildningen mot teknik. Just profilering är i linje med utredningens intentioner.
- Vi kommer inte att klara att klara examensrätt på allting. Vi ska rekrytera nationellt med profilen teknik, integrerad med kärnämnena svenska, engelska och matematik, säger Johan Ingri.
Lärarutbildningen har traditionellt haft lite forskning. I utredningen sätts nu större tryck på att öka andelen disputerade lärare.
Ökar statusen
-Förslaget ger en ökad vetenskaplighet, det är bra. Det ökar också statusen på läraryrket och utbildningen
En skillnad mot nuvarande utbildning är att den får fasta ämneskombinationer för lärarna, till exempel svenska/engelska eller matematik/kemi. En förändring för att fördjupa lärarnas ämneskunskaper. Johan Ingri tror att det också innebär att det blir enklare för studenterna.
Dagens lärarexamen ska ersättas av två, en som grundlärare och en som ämneslärare. "Professionstillhörigheten ligger inte enbart i att vara lärare, utan att vara lärare med en särskild inriktning på åldersgrupp eller ämne", heter det bland annat.
Utredningen föreslår också stoppad intagning till lärarutbildningen 2009/10, något som skulle drabba lärosäten hårt ekonomiskt.
- Då måste vi få pengar, säger Johan Ingri.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om