Långsiktig lösning på väg

Avtalet om kombitrafiken till och från Norrbotten löper ut den sista mars. Men nu ser frågan ut att få en långsiktig lösning.

Vagnar men inga lok. Cargonet är berett att fortsätta köra godstransporter i Sverige till och med mars 2012. Men Green Cargo säger nej till att ställa upp med lok och personal. Enligt Cargonet pågår nu förhandlingar men Green Cargo hävdar att företagets nej är definitivt och att inga förhandlingar pågår.FOTO: Kurt Engström

Vagnar men inga lok. Cargonet är berett att fortsätta köra godstransporter i Sverige till och med mars 2012. Men Green Cargo säger nej till att ställa upp med lok och personal. Enligt Cargonet pågår nu förhandlingar men Green Cargo hävdar att företagets nej är definitivt och att inga förhandlingar pågår.FOTO: Kurt Engström

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2012-03-05 19:55

Genom kombitrafiken transporteras gods till och från Norrbotten på järnväg i containrar och lastbilstrailrar. Vid kombiterminalen i Gammelstad lastas sedan containrar och trailrar på lastbilar för transport till slutdestinationen.

Stopp efter mars
I december aviserade norska tågoperatören Cargonet att man skulle sluta köra kombitrafiken. Skälen som angavs var dålig lönsamhet, driftstörningar på grund av eftersatt järnvägsunderhåll och kraftigt höjda infrastrukturavgifter från och med 2012.

Efter diskussioner beslutade Cargonet att fortsätta köra kombitrafiken mars månad ut som en tillfällig lösning. Utan kombitrafik måste 100-tals ton gods transporteras på vägarna i stället för på järnväg - med omfattande konsekvenser både för miljön och trafiksäkerheten.

Nybildat bolag
Nu har emellertid Cargonet och transportföretaget Sandahlsbolagen AB beslutat att driva kombitrafiken vidare, genom det nybildade gemensamägda bolaget Real Rail AB.

Bolaget skall bedriva kombitransporter på järnväg från Nässjö till Umeå och Luleå, och från Göteborg till Umeå och Luleå. Trafiken skall ske med dagliga heltåg som avgår fem dagar i veckan. Det nya bolaget kommer att vara i drift från 1 april och tågdragningen kommer, som tidigare, att utföras av Green Cargo.

"Vi gör nu ett seriöst försök att, tillsammans med branschens ledande aktörer, driva dessa två järnvägslinjer vidare långsiktigt. Det är dock viktigt att veta att vi är beroende av att de som ansvarar för drift och framkomlighet på spåren sköter sitt uppdrag." säger Thord Sandahl, VD i Real Rail AB, i ett pressmeddelande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!