När skotersäsongen nalkas i hela länet är det fortfarande många som väntar på sina beställda skotrar. Främst är det årets modeller av lössnömaskiner som kunderna längtar efter, och de har fått vänta i månader.
Bland andra berättar en läsare i Luleå att han bytte in sin skoter i september, men att hans nya nu inte väntas vara leveransklar förrän tidigast i mitten av januari.
– Alla är påverkade, både återförsäljare och kunder, men som det ser ut nu så kommer det i alla fall in maskiner, säger Jonna Öryd, fordonssäljare på MJM Powersports i Gällivare.
Fredrik Hed på Yamaha center i Luleå berättar att det är många kunder som väntar på skotrar just nu och att de uppmanas att vänta med att lösa in sina gamla.
– Jag tror att alla ska ha kunnat få sina skotrar från mitten till slutet av januari, säger han.
Främst är det containrarna från USA som dröjer. Efterfrågan har dock kunnat mötas hyggligt ändå eftersom de bunkrade upp lite med förra årets modeller i våras, enligt Fredrik Hed som också märkt att kunderna fått bra framförhållning.
Enligt Kenneth Palmér, ägare av Sixten Nilssons motorservice i Boden, ser läget ut att ha ljusnat något.
– Nu börjar de trilla in. Bara idag ska vi ut med 6-7 maskiner så det ser ut att lätta. I höstas hade vi inte mycket maskiner och många har fått vänta länge, så är det.
Allt tar längre tid än normalt.
– Vi brukar leverera 80 procent av skotrarna före jul, men nu blir allt efter jul. Givetvis hade vi velat ha mer maskiner men det är inget som vi kan påverka.
Hur länge skulle jag få vänta om jag köpte en skoter idag?
– Har du tur så kan vi ha den hemma, men har du otur kan du få vänta över en månad. De begagnade som kommer in, de vänder i dörren efter service, säger Palmér.
Säljchefen Mats Nilsson på Kalix maskiner bekräftar också att leveransproblemen består, men han tycker att det var värre tidigare i år.
– Det börjar komma skotrar och vi får det vi ska få, men det är försenat. Det är inte så himla stor skillnad mot hur mycket vi levererat tidigare år.
Så skotersäsongen är inte hotad?
– Nej, men kunderna får skotrarna lite senare. Jag tycker att våra leverantörer informerar bra och att kunderna är mer förstående med att det tar längre tid. Det är inte optimalt, men det funkar.