Laddar för julrusch

Nu inför jul rustar handlarna med ökade varuinköp och mer marknadsföring. Under granen väntas dyrare klappar men det är först vid advent som det hela drar igång på allvar. Det visar en julhandelsundersökning som idag presenteras av Svensk Handel.

Foto: AKIRA SUEMORI

Luleå2010-11-18 10:59

Julhandeln förväntas öka med tre procent i år och därmed omsätta 65 miljarder kronor. Varje svensk beräknas spendera dryg 6800 kronor i december vilket är 1600 kronor mer än vad man spenderar under en vanlig månad. 1.650 miljoner kronor, så mycket beräknas Norrbottens län omsätta i december i detaljhandeln.
I Luleå beräknas handeln till c:a 565 miljoner kronor, Piteå 245 miljoner kronor, Haparanda 180 miljoner kronor och Boden 140 miljoner kronor.
Ungefär 520 Miljoner kronor delar resterande kommuner i länet på.
Julhandeln startar inte tidigare än vanligt, utan det startskottet sker kring första advent, då också det flesta börjar med julskyltning enligt åtta av tio tillfrågade handlare.
Skyltsöndagen har minskat i betydelse, cirka hälften av alla tillfrågade handlarna följer den traditionen. Det gäller främst handlare i mindre städer.
24 procent av handlarna kommer att öka inköpen av varor och 19 procent ökar sin marknadsföring jämfört med julen 2009.
Det är ungefär hälften av handlarna som marknadsför sig via annonser i dagstidningarna eller via direktreklam.
Sex procent använder sig av sociala medier och enbart en procent använder sig av mobila applikationer.
Någonting som väntas slå nya rekord i årets julhandel är e-handeln. Det är drygt 60 procent av handlarna som tror på en ökning jämfört med föregående år. 75 procent av handlarna i undersökningen har en egen hemsida och av dessa nyttjar ca 25 procent sidan som försäljningskanal.
Sedan 2009 är det en ökning med tre procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om