Kyrknyckeln utges av Luleå domkyrkoförsamling och Nederluleå församling. Den delas ut gratis till alla hushåll i församlingarna fyra gånger per år. Det rör sig om tusentals hushåll. Diskussionerna om att lägga ner den började redan i december förra året. Det var vid årsskiftet beslut togs.
Anledningen är det låga läsartalet som kom fram vid en läsarundersökning, berättar Richard Marklund kyrkoherde på Nederluleås församling och ansvarig utgivare för tidningen.
– Vi ser att vi behöver hitta andra sätt att kommunicera på för att även nå yngre målgrupper.
Istället ska kyrkoförsamlingarna nu satsa på att växa digitalt.
– Redan nu jobbar vi med att ta fram en ny kommunikationsplan. Vi ska våga gå den vägen och nå fler unga via framför allt nätet som Facebook, Instagram och riktade annonser. Det behövs ett nytt mer interaktivt sätt att tänka.
De trogna tidningsläsarna då?
– Kyrknyckeln är ett sätt att berätta om vad vi gör och vem vi i kyrkan är. De trogna läsarna är ofta redan väldigt kunniga men det klart den kommer bli saknad. Även jag kommer att sakna den, säger Marklund.
Yvonne Stålnacke, kyrkorådets ordförande i Luleå domkyrkoförsamling, berättar att kostnaden är för hög, vilket är ytterligare en aspekt varför tidningen lägger ner.
Redan har de haft inledande möte för hur tidningen ska ersättas.
–Innan årets slut ska vi ha en lösning, säger Stålnacke.