Kvinnor peppas att plugga teknik

Kvinnor Àr en majoritet bland studerande pÄ universitetsnivÄ i dag, men mÀnnen dominerar fortfarande bland de som pluggar teknik. Organisationen Pepp vill Àndra pÄ det.

Minoritet. "MÄngfald gör arbetsplatsen bÀttre", sÀger Johanna Vestberg nÀsta lÀngst till vÀnster.

Minoritet. "MÄngfald gör arbetsplatsen bÀttre", sÀger Johanna Vestberg nÀsta lÀngst till vÀnster.

Foto: Petra Älvstrand

LuleÄ2017-03-08 07:42

Emma Hedlund, Johanna Vestberg, Nova Magnusson och Tovah Parnes har en sak gemensamt. Alla fyra Àr medlemmar i Pepp, en fristÄende ideell organisation. Under slogan "framtiden behöver fler kvinnliga ingenjörer" försöker fÄ fler tjejer att bli mer intresserade av att lÀsa en teknisk linje. I januari började de knyta samman tjejer frÄn gymnasiet med kvinnliga studenter frÄn LuleÄ tekniska universitet (LTU) i ett mentorsprogram.

– Det finns en bild av att ingenjörsyrket Ă€r mĂ€n som gĂ„r runt i bygghattar. MĂ„let med Pepp Ă€r att informera vad yrket faktiskt kan innebĂ€ra och vad man kan bli, sĂ€ger mentorn Emma Hedlund som lĂ€ser andra Ă„ret pĂ„ industriell ekonomi pĂ„ LTU.

Endast mĂ€n hade lov att studera pĂ„ det första universitetet som grundades i Sverige Ă„r 1477. Det dröjde nĂ€stan 400 Ă„r innan en kvinna började studera vid ett svenskt universitet, enligt Universitets kanslers Ă€mbetes (UKÄ) rapport frĂ„n 2016. Andelen kvinnor som började studera i Sverige ökade gradvis och Ă„r 1978 var kvinnor en majoritet – 59 procent av de nybörjarna var kvinnor. Kvinnor Ă€r fortsatt en majoritet bland studerade i dag, men inte i LuleĂ„. 44 procent av alla högskolenybörjare pĂ„ LTU var kvinnor lĂ€sĂ„ret 2015 och 2016. Men skillnaden Ă€r slĂ„ende nĂ€r det gĂ€ller de tekniska programmen, sĂ„vĂ€l i riket som i LuleĂ„. Bara drygt 28 procent av dem som tog examen i civilingenjörsprogrammet pĂ„ LTU vĂ„rterminen 2016 var kvinnor. Det har inte heller skett nĂ„gon större ökning jĂ€mfört med vĂ„rterminen 1998 dĂ„ drygt 27 procent kvinnor klarade sin civilingenjörsexamen. Nu har organisationen Pepp tagit saken i egna hĂ€nder för att försöka vĂ€nda trenden.

De fyra tjejerna tror att en anledning till att sÄ fÄ kvinnor söker sig till tekniken börjar redan i uppvÀxten. De menar att tjejer och killar redan som smÄ sorteras in i fack av omgivningen dÀr tjejer premieras som lÀrare och frisörer medan killar uppmuntras hÄlla pÄ med datorer och teknik. Könsrollerna som skapas dÄ följer sedan med genom livet.

– Det begrĂ€nsar ens möjligheter att forma sin egen personlighet, sĂ€ger adepten Nova Magnusson som gĂ„r första Ă„ret pĂ„ Natur och mattespets pĂ„ gymnasiet.

Om statistiken beror pĂ„ uppvĂ€xten och könsfördelning i tidig Ă„lder Ă€r oklart, men lĂ€sĂ„ret 2008 och 2009 var bara 6 procent av dem som tog en speciallĂ€rarexamen mĂ€n. Även i gymnasiet Ă€r skillnaden stor. LĂ€sĂ„ret 2011 och 2012 pluggade tre gĂ„nger fler killar teknik. Adepten Tovah Parnes, som lĂ€ser teknik i gymnasiebyn i LuleĂ„ och vill fortsĂ€tta studera en teknisk linje efter gymnasiet, kĂ€nner igen sig. Av 28 elever Ă€r fem tjejer.

– Jag tror det Ă€r fler mĂ€n som har teknik som intresse, sĂ€ger hon.

För mentorerna Emma Hedlund och Johanna Vestberg var inte teknik ett sjÀlvklart val. Johanna jobbade som frisör innan hon började plugga pÄ komvux och fick upp ögonen för tekniken.

– BĂ„da fick börja pĂ„ noll och lĂ€sa upp alla kurser. Men vi vill visa att det Ă€r möjligt att gĂ„ andra vĂ€gar, man behöver inte lĂ€sa en teknisk linje pĂ„ gymnasiet. Det Ă€r inte omöjligt, sĂ€ger Johanna Vestberg.

De tror att tjejer kan uppleva att all matematik och fysik, som linjen delvis bestÄr av, lÄter tung och att de dÀrför drar sig att söka en teknisk utbildning. Emma och Johanna önskar att de sjÀlva hade en mentor nÀr de gick pÄ gymnasiet för att kunna fÄ vÀgledning och för att ha nÄgon att prata med. Nu hoppas de kunna hjÀlpa andra tjejer att göra ett val som passar dem.

– Det blir en utomstĂ„ende part som inte Ă€r ens mamma eller syster och som kan vara objektiv, sĂ€ger Emma Hedlund.

Pepp drog igÄng i januari och har totalt 22 par med adepter och mentorer. Under halvÄret som mentorskapsprogrammet hÄller pÄ anordnas ocksÄ inspirations- och företagstrÀffar med förelÀsningar för att tjejerna ska fÄ en bild av vad yrket innebÀr. Adepterna Nova Magnusson och Tovah Parnes tycker att de redan att fÄtt en klarare bild av universitetslivet och teknikprogrammet. Nova Magnusson menar att hon inte skulle valt bort teknik pÄ grund av att fler mÀn Àn kvinnor söker sig till utbildningen, men tack vare Pepp har hon blivit mer intresserad av att lÀsa teknik efter gymnasiet.

– Tidigare hade jag nog tĂ€nkt att teknik inte var för mig, utan att egentligen veta sĂ„ mycket om det, sĂ€ger hon.

De fyra tjejerna Àr eniga om att de behövs fler kvinnor inom teknikens vÀrld.

– MĂ„ngfald gör arbetsplatsen bĂ€ttre, sĂ€ger Johanna Vestberg.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om