Kvinnans larm fungerade – men ropen togs inte på allvar

En kvinna i Luleå dog efter att ha larmat åtta gånger. Nu visar nya dokument som SVT hänvisar till att trygghetslarmet fungerade – men att larmoperatörerna tog kontakt först efter fyra timmar.

Nya dokument som SVT hänvisar till visar att kvinnan som avled i Luleå efter att förgäves ha larmat åtta gånger hade ett fungerande larm. Men de ska inte ha tagits på allvar av Tunstalls operatörer.

Nya dokument som SVT hänvisar till visar att kvinnan som avled i Luleå efter att förgäves ha larmat åtta gånger hade ett fungerande larm. Men de ska inte ha tagits på allvar av Tunstalls operatörer.

Foto: Montage

Luleå2021-01-19 10:44

Huvudorsaken till att kvinnan avled var alltså inte förseningarna efter bytet av larmplattform, utan att fem larmoperatörer tog emot samtal utan att kontakta Luleå kommun, avslöjar SVT Nyheter.

Dödsfallet inträffade 14 oktober förra året. I Luleå kommuns internutredning riktas kritik mot Tunstalls hantering.

”Förutom försenad svarstid har larmen inte hanterats enligt gängse rutin vid ingen talkontakt/tysta larm och fallarm med konsekvensen att nattpatrullen inte hade kännedom om larmen. Socialförvaltningen har inte fått någon förklaring från Tunstall om varför operatörerna inte följt rutinerna.”

Larmen ringdes inte ut

  Hemtjänsten besökte kvinnan enligt plan mellan 18.23 och 18.38. Inget avvikande framkom.

  Enligt larmoperatörens samtalshistorik larmade kvinnan åtta gånger, först klockan 19.56 och sist 21.25, men ingen ringde ut larmen till Luleå kommun.

  Fyra timmar senare, klockan 01.30 den 15 oktober, märkte en larmoperatör att larmen inte återkopplats till kommunen eller till kommunens nattpatrull, varpå det gjordes.

  Efter klockan 02.00 kom nattpatrullen till kvinnans hem och fann henne död.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!