"Kvarsittning - det känns bara fånigt"

Den nya skollagen som tas i bruk nästa läsår återinför kvarsittning som disciplinär åtgärd på Sveriges gymnasieskolor. Det kontroversiella beslutet möter nu kritik från lärare och elever.- Det är en helt orimlig åtgärd att införa kvarsittning igen, säger gymnasieläraren Ylva Hedkvist Hansen.

Ylva Hedkvist Hansen är lärare på Kungsfågeln i Luleå Gymnasieby och mycket skeptisk mot återinförandet av kvarsittning. "Det känns bara fånigt"

Ylva Hedkvist Hansen är lärare på Kungsfågeln i Luleå Gymnasieby och mycket skeptisk mot återinförandet av kvarsittning. "Det känns bara fånigt"

Foto: Maria Ekman

Luleå2010-11-10 05:30

I Kungsfågeln som är en del av Luleå gymnasieby är återinförandet av kvarsittning för gymnasieelever ett vida diskuterat ämne. De lärare och elever som NSD pratar med ställer sig näst intill unisont negativa till beslutet att återinföra bestraffningen.
- Jag tycker det är dåligt även om det möjligen kan få vissa elever att förstå att det inte lönar sig att skolka, säger Gustav Kyräs som går andra året på ledarskapslinjen. Han menar dessutom att eventuell kvarsittning kommer att negligeras av gymnasieeleverna.
"Ingen bryr sig"
- Ingen kommer ändå att bry sig om de får kvarsittning. Det känns så gammaldags och jag personligen skulle inte dyka upp om det blev aktuellt.
Malin Brännholm och Linnea Bäckström som går sista året på hotell och restauranglinjen har till stora delar samma uppfattning.
- Det kanske är några elever som kommer att påverkas av en sådan lag men för det stora flertalet så kommer det varken att göra från eller till, säger Linnea Bäckström och kompisen Malin Brännholm inflikar.
Hårt med kvarsittning
- Kvarsittning låter så hårt. Tur att jag har går ut gymnasiet snart.
I lunchrummet sitter David Berntser som läser på det naturvetenskapliga programmet. Även han är skeptisk.
- Jag tror att det kan vara bra i vissa fall. Men det är nog ytterst tveksamt om det faktiskt kommer att ge någon effekt på de som missköter sig.
Vuxna människor
Bland lärarna går tankebanorna i liknande riktning. De lärare NSD pratar med tror att kvarsittning kan vara en sista åtgärd för de mest problematiska eleverna men förhoppningarna om att åtgärden kommer leda till någon reell förbättring är små.
- Jag tycker att det är bra men rent praktiskt så har jag svårt att se hur det ska gå tillväga, säger Kent Björkbom som är lärare i matematik och fysik och poängterar att många av eleverna trots allt är myndiga.
Han får medhåll av Ylva Hedkvist Hansen som är lärare i datorkunskap.
- Egentligen tycker jag att det är ganska fånigt att kvarsittning återinförs. Det handlar om vuxna människor och gymnasieskolan är dessutom frivillig. För mig känns det som ett väldigt opåkallat beslut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!