Utredningen är ett examensarbete av en student vid Luleå Tekniska Universitet, Johannes Nordberg, som läst till brandingenjör vid Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser. Arbetet har gjorts på uppdrag av Räddningstjänsten och i samarbete med Stadsbyggnadskontoret.
Luleå växer, nya stadsdelar med nya verksamheter växer fram. Det förändrar behovet av räddningstjänst. Samtidigt är nuvarande brandstation i centrala Luleå nedsliten – den måste endera renoveras grundligt eller också måste en ny byggas.
Beslutsunderlag
Några kommunala beslut i frågan är ännu inte tagna. Men räddningschefen Patrik Bylin har fått uppdrag av Räddnings- och beredskapsutskottet att utreda var en ny station ska placeras.
– Vi har fått ett jättebra beslutsunderlag tack vare den här utredningen, säger Patrik Bylin.
Examensarbetet har sammanställt geografiska data över var olyckor inträffar, var befolkningscentrum finns och planeras, vägarnas framkomlighet samt speciella riskobjekt och vård- och omsorgsboenden. Riskobjekt är exempelvis Uddebo, SSAB, flygplatsen och Sunderby sjukhus.
Utifrån dessa data har täckningskartor framställts som visar hur placering av brandstationer påverkar utryckningstiden till olika delar av kommunen.
Luleå har i dag tre brandstationer. Heltidsbrandkår i Luleå och Gammelstad, samt deltidsbrandkår i Råneå. Utredningen har analyserat alternativ med två till fyra framtida brandstationer. Endast stationen i Råneå finns med i alla utredda alternativ. En eventuell fjärde station skulle troligen hamna i Antnäs - det område utanför centralorten som expanderar mest.
Lämpliga fastigheter
Utredningen har identifierat ett antal fastigheter i centrala Luleå som rent geografiskt skulle vara lämpade för en ny central brandstation (se faktaruta).
Några exempel åskådliggörs mer utförligt i utredningens analys. Den bästa täckningen skapas med fyra stationer: deltidsstationer i Antnäs och Råneå, samt nuvarande heltidsbrandkår i Gammelstad och en ny brandstation i Södra hamn (Stören 11).
Andra centrala placeringar än Södra hamn innebär att något av de särskilda riskobjekten inte kan nås inom tio minuter.Tio minutersgränsen är dock inte ett absolut krav. Alla placeringar och kombinationer av placeringar har sina fördelar och nackdelar.
– Vi kommer att ha nya diskussioner under våren med den den här utredningen som grund, säger Patrik Bylin.