Kunderna hyllar butikens sockervarning

Sörbyhallens kunder varnas nu för sockerrika varor på hyllorna. En ny märkning anger om varorna är sockerrika eller sockerfattiga. Något som gör att kunderna nu kan välja.

Tomas Stoltz, Sörbyhallen, sätter upp information inne i kylhyllan om vad de färgade prickarna betyder.

Tomas Stoltz, Sörbyhallen, sätter upp information inne i kylhyllan om vad de färgade prickarna betyder.

Foto: Reino Jillker

Luleå2021-02-11 19:00

– Jag tycker det är jättebra för jag har börjat tänka lite mer på det. Man har kanske blivit lite mer förståndig när man blivit äldre, säger kunden Vivi-Anne Strandberg, när hon tittar lite närmare på märkningen som suttit uppe någon dag.

undefined
Vivi-Anne Strandberg är lite småförtjust i godis, men försöker hålla sig ifrån det så mycket det bara går. Nu får hon hjälp av märkningen när hon ska handla.

Det var en kund som tipsade butiken om den här märkningen, berättar Tomas Stoltz som är Icahandlare.

– Jag tyckte det här verkade vettigt för det är ett sätt att förenkla för kunderna. Det här anger sötning och tillsatt socker så det har inte med kolhydrater att göra, säger Tomas Stoltz.

Han visar den lilla färgade pricken som sitter på prismärkningen på hyllkanten. Fyra olika färger anger hur stor energiandel i procent som kommer från juice, koncentrerad juice eller tillsatt socker. 

– Yoghurt är ett bra exempel. I fruktyoghurt är det ofta mycket socker. Folk kanske tänker att yoghurt är nyttigt till frukost, men det kan innehålla mycket socker. Ser man rött eller svart så hjälper den här märkningen till så man kan se det, säger Tomas Stoltz.

undefined
Tomas Stoltz, Sörbyhallen, tyckte det var en bra idé som en kund kom med. Nu kan kunderna själva välja om de vill ha mycket socker eller inte.

Lisa Groth står vid en hylla och funderar.

– Det är bra, för det är ett enkelt sätt för konsumenten att se när man står där och väljer mellan liknande produkter, säger hon.

Är det här något du kommer att titta på när du handlar?

– Ja, det kommer jag att göra, men näst efter priset, säger Lisa Groth.

undefined
Diskret men ändå fullt synlig är märkningen som anger andelen socker i produkterna. Här är märkningen röd.

Sockerchecken är ett initiativ från gotlänningen Pigge Werkelin som länge varit medveten om hur mycket sockret kan skada hälsan. Hans företag erbjuder idag en tjänst till detaljhandeln att märka produkter med hälsoinformation
såsom mängden socker i produkterna.

– Men det är inte lätt att hitta det dolda sockret. Man måste vara kemist för att förstå det som står och så är det väldigt liten text. Jag sa till mig själv att man behöver fyra färger, säger han i ett pressmeddelande.

Regina Kohkoinen Morin gillar socker men tror ändå märkningen kan få henne att stanna upp innan hon väljer vara.

– Jag kommer nog att titta på den och tänka till. Om jag ser två varor bredvid varandra så tar jag nog den som har mindre socker, men jag ingen som tänker överdrivet på socker, säger hon.

undefined
Regina Kohkoinen Morin kommer i fortsättningen att titta på vad varorna har för sockermärkning nu när hon vet om att den finns.

Men märkningen kan få långsiktiga följder om konsumenterna förändrar sina köp utifrån den nya information de nu får.

– Om det här tar fart så kan det hända att producenterna ändrar sig, säger Icahandlaren Tomas Stoltz.

Sockercheckens märkning

Märkningens fyra färger som anger hur mycket energi som kommer från juice, koncentrerad juice eller tillsatt socker:

Grönt – maximalt 5 procent. (WHO har satt som hälsomål)

Gult – maximalt 10 procent. (Livsmedelsverkets rekommendation)

Rött – mellan 10-35 procent

Svart – mer än 35 procent

Karta: ICA Nära Sörbyhallen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!