Kulturveckor avslutades med drakfest
Drakarna flög högt över Furuparkskolan i går. Det var avslutning på skolans kulturveckor. - Jag har hämtat ritningen från internet. Pinnarna är såna här trädgårdspinnar Och så är det sån där plast man lägger under golv, säger Karl Eriksson, 12 år.
Vinden tog i och draken steg till väders. Alva Silverplats i klass 1a hade gjort sin drake efter en modell som Teknikens hus föreslagit.
Foto: Pär Bäckström
Under tre veckor har eleverna och lärarna vid Furuparkskolan i Luleå haft kulturtema.
- Vi har det varje år. I år har temat varit kultur, teknik och miljö. Vi försöker vara utåtriktade, dels har vi varit på studiebesök på bland annat Teknikens hus och museet, dels har vi bjudit in olika personer till skolan, säger Kerstin Wikström som är lärare och har ingått i samordningsgruppen.
Svag vind
Som exempel har konstnären Kerstin Westin varit inbjuden och arbetat med sexorna i bild. En polareskimå från Grönland har varit där och spelat trummor samt föreläst för eleverna.
- Kultur är viktigt i samhället. Här är alla med. Från sexårs till sexan, säger läraren Kerstin Wikström.
Det hela avslutades med drakflygning och test av vindsnurror. Vinden var svag, solen sken och på skolgården var det barn överallt. Alla 346 barn på skolan, lärare och annan personal deltog.
Edvin Berhan, 10 år, från klass 4a, springer fram och tillbaka på fotbollsplanen för att hålla draken uppe i luften i den svaga vinden.
- Jag tog med en påse hemifrån. Och så visade läraren hur man skulle göra. Alla har gjort drakar, men alla fungerar inte lika bra, säger han.
Hemgjord glass
Innan han springer vidare hinner han berätta att de om en stund ska äta glass och på kvällen ska skolan ha prylmarknad.
- Då ska vi sälja hemgjord glass, säger han.
Alva Silverplats är 7 år och går i klass 1a. Hon tycker att kulturveckorna har varit roliga.
- Vi har varit på Teknikens hus och sett på teater och så lekte vi. I kväll kommer föräldrarna när vi har loppis, säger hon.
Alexander Ededal i klass 4a, berättar att han bytte mittenpinne i draken till en längre.
- Då flög den bättre. Den har varit uppe i luften rätt länge, säger han.
Egna konstruktioner
De äldre eleverna som går i årskurs sex har fått göra egna konstruktioner när de byggt drakarna. För att hjälpa de yngre på vägen har lärarna presenterat en modell som de hämtat från Teknikens hus. De drakarna är byggda av blompinnar och uppklippta plastkassar. Plastkassarna har barnen tagit hemifrån, de har valt mönster och färger som de gillat.
Karl Erikssons speciella drake med två parallella pinnar och snören fästa i vingarna hade dessutom med två långa svansar. Den flög länge och högt.
- Den ser ut som en manet, sa någon.
Och det gjorde den verkligen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!