Kulturens hus vill åt reklam-pengar

LULEÅ. Idrotten får konkurrens om reklampengarna. Kulturens hus drar stor publik och raggar nu företag som är villiga att betala för reklamplats.- Vi har träffat ett 50-tal företag och hoppas kunna knyta många avtal, säger Anna Jirstrand Sandlund, Kulturens hus programchef.

Luleå2008-11-29 06:00
Ett antal företag har redan undertecknat avtal och blivit en del av det sponsornätverk som går under namnet Kulturverket.
- Vi försöker hitta samverkansformer med näringslivet för att få en extern finansiering av Kulturens hus. Hittills har vi fått mycket fin respons, säger Anna Jirstrand Sandlund.
Det företagen kan träffa avtal om som sponsorer är förköp av biljetter till olika arrangemang och abonnemang av konferensutrymmen.
- Avtalet handlar om kundvård och personalvård. Det ena inte det
andra likt. Priset för avtalen är från 28 000 kronor och uppåt, säger Anna Jirstrand Sandlund.
Namn på tavla
Sponsoravtalet handlar inte bara om förköp av biljetter och förbokning av konferenslokaler. De som går med i Kulturverket får också en publik exponering.
- Vår arena är inte som idrottsarenorna där man slänger upp reklamskyltar. Hos oss ska det harmoniera med miljön, säger Anna Jirstrand Sandlund.
Sponsorerna får sina företagsnamn på en tavla vid garderoben på plan 4. För stora salen har det tagits fram ett skyltprogram med företagsnamn på vissa stolar.
Ännu har inga skyltar satts upp och de flesta avtalen kommer att gälla från 2009.
- Vi arbetar med 2009 års budget och i den vill vi göra en nettovinst på 200 000 kronor när allt är betalt. Målet är lågt satt, säger Anna Jirstrand Sandlund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om