"Kul se att man kan påverka"

"I årskurs tre åker vi till Indien för att lära oss att jobba med bistånd", säger Lisa Björnström glatt.

"I årskurs tre åker vi till Indien för att lära oss att jobba med bistånd", säger Lisa Björnström glatt.

Foto: Kurt Engström

Luleå2012-09-10 06:00

Vi möter eleverna i ett klassrum högst upp i huset Hackspetten i gymnasiebyn. De berättar entusiastiskt om projektet "Luleå i går, i dag och i morgon" som de genomförde i årskurs ett. De delade in sig i grupper och tog sig an var sin stadsdel. Varje grupp arrangerade vandringar i sin stadsdel och berättade om den - på engelska. Grupperna lämnade också in medborgarförslag på olika förbättringar i stadsdelarna till Luleå kommun. Några grupper fick förslag antagna.

- Vårt förslag om cykelväg mellan Gammelstad och Luleå centrum blev antaget. En bra cykelväg innebär till exempel att turister lätt kan ta sig från Luleå centrum till Gammelstad. Att cykla är bästa sättet att uppleva Luleå och den friska naturen här. I dag är vägarna dåliga och det är dåligt skyltat. En bra
cykelväg skulle få många fler att cykla sträckan i båda riktningarna, säger Matilda Kylefors.

Elin Lindholm som också ingick i Gammelstadsgruppen säger glatt:

- Det är verkligen kul att se att man kan påverka.

Alléer i innerstaden
Emma Renberg och Linnea Vikström ingick i en grupp som fick ett medborgarförslag om alléer i Luleå innerstad antaget. De berättar så här om förslaget:

- Björkalléer skulle förbättra luften, skydda för vindar och det skulle se trevligt ut. Efter stadshusbranden i slutet på 1800-talet anlades björkalléer för att bland annat förhindra att bränder spred sig. Träden sågades så småningom ner för att ge plats åt parkeringshus. Nu vill vi ha tillbaka alléerna.

Olivia Johansson var den som formulerade medborgarförslaget om alléerna. Hon sätter in träden i ett större sammanhang:

- Det är viktigt att värna om vår jord och satsa på hållbar utveckling. Träd fångar upp koldioxid och gör om det dåliga ämnet till syre.

- Att anlägga alléer skulle också innebära arbetstillfällen.

Presenterade motion
Under årskurs ett gjorde eleverna också ett besök i riksdagen i Stockholm och presenterade en följdmotion om Sveriges insatsstyrka i Afghanistan.

- Vi gav vårt stöd till en svensk insatsstyrka. Den behövs för att säkerställa tryggheten för civilbefolkningen, för att bygga upp landet och för att utbilda de afghanska styrkorna så att de kan klara sig själva, säger Kajsa Paulsson.

Under årskurs två som just har börjat ska eleverna åka till antingen Auschwitz i Polen eller till EU-staden Strasbourg i Frankrike. Om det blir Auschwitz ska eleverna på plats där redovisa sitt arbete omkring folkmord. Om det blir Strasbourg ska de följa arbetsgången i EU.

- Till Auschwitz kommer skolungdomar från massor av länder. Om vi reser dit så får våra elever redovisa för andra ungdomar, säger läraren Maria Öhman.

Till Indien
Under årskurs tre ska eleverna på samhällsprogrammet med den internationella inriktningen åka till det fattiga Uttar Pradesh-området med New Delhi i Indien. Det har sistaårseleverna på utbildningen gjort sedan början på 2000-talet. Gymnasieskolan i Luleå har ett samarbete med flera skolor i Indien, en fattig skola med fattiga barn och några skolor som har mer pengar. En blindskola för pojkar omfattas också av samarbetet.

- Indienprojektet ska lära våra elever att jobba med bistånd. Det fungerar inte att bara bidra med pengar utan man måste vara på plats och ta reda på vad människor behöver och se till att hjälpen hamnar rätt. Vi driver fyra-fem olika hjälpprojekt, säger läraren Mats Johansen.

Under vistelsen i Indien bor eleverna på två elevhem bland fattiga.

Indienprojektet finansieras delvis av EU men eleverna arbetar själva ihop mycket pengar till sina resor.

- De är väldigt duktiga på att få ihop pengar. De säljer allt möjligt. Hela gymnasieskolan ska genomsyras av entreprenörskap och det är något som verkligen fungerar hos oss. Vi brukar också arrangera en välgörenhetskonsert och hitta på mycket annat, säger Maria Öhman.

Som namnet samhällsprogrammet med internationell inriktning låter förstå så är det många av de 19 eleverna i Spin 2 på Hackspetten som siktar på arbeten ute i världen. Agnes Hassler lämnar Luleå och Sverige redan nästa år.

- Jag ska till USA för ett utbytesår. Så småningom skulle jag gärna arbeta med mänskliga rättigheter eller miljö i FN, säger hon.

Kanske Australien
Joel Kelly vet ännu inte vad han ska satsa
på för yrke, men han kommer mest troligt att åka till Australien efter studentexamen.

- Min pappa kommer från Australien och jag åker nog dit. Efter ett sabbatsår ska jag plugga vidare, säger han.

Maria Öhman berättar om två gamla elever som just har varit på besök i skolan.

- Den ena utbildar sig till internationell ekonom. Hon läser i Sverige, Frankrike
och Italien. Den andra utbildar sig till
psykolog.

Många elever har enligt Maria Öhman blivit jurister specialiserade på internationella frågor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om