Kryssarna tömmer sitt avlopp i havet

LULEÅ. Lyxkryssare som lägger till i Luleå spolar ut avföring och smuts i havet.Trots att de kan tömma avloppet vid kaj - gratis.Det hävdar Världsnaturfonden, som är starkt kritisk mot rederierna.

Foto: Kurt Engström

Foto: Kurt Engström

Foto: Kurt Engström

Luleå2008-07-09 06:00
Varje år kommer de vita kryssarna till Luleå och lägger till. Den här sommaren har Amadea, Prinsendam och Silver Wind redan besökt hamnstaden.
Om någon vecka kommer Andrea och Spirit of Adventure.
Men de många kryssare som trafikerar Östersjön har en skitig baksida, enligt Världsnaturfonden.
- De släpper ut allt toalettavfall, allt bad- och dusch- och diskvatten. I stället för att tömma sina tankar i hamn så spolar de ut allt i havet, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare för Världsnaturfonden.
Inget olagligt
Hanteringen är laglig så länge som den utförs på internationellt vatten, tolv sjömil från land. Det har FN:s sjösäkerhetsorgan bestämt.
Men Världsnaturfonden har fått löfte av de rederier som driver färjelinjer i Östersjön om att de ska tömma avloppet när de ligger vid kaj. Det smutsiga vattnet tas då om hand.
För 250 - 300 kryssare som trafikerar Östersjön varje sommar har rederierna dock inte gett några sådana löften.
- Det är rätt äckligt och helt onödigt. I många hamnar finns det möjlighet att tömma sina toaletter utan kostnad, säger Lasse Gustavsson.
Världsnaturfonden har kontaktat rederiernas internationella federation i Florida om tömningarna. Beskedet därifrån är att rederierna "inte är redo för diskussionen", uppger Lasse Gustavsson.
- Vi vet faktiskt inte varför de vill utnyttja de inrättningar som finns i hamnarna. Men vi tror att de gör bedömningen att det tar för lång tid att tömma där, säger han.
Östersjön illa däran
Till Luleå kommer båtar från rederierna Holland America Line, Silversea Cruises, Saga Cruises och Phoenix Reisen. Lasse Gustavsson känner inte igen namnen som något av de rederier som lovat att tömma avloppet vid kaj - vilket tyder på att de tömmer i havet.
Jordbruket är den enskilt största utsläppskällan i Östersjön. Utsläppen från kryssarna är i det sammanhanget en mycket liten del. Men en del som kan ha betydelse, bedömer Världsnaturfonden.
- Det är inte oväsentligt eftersom Östersjön står och balanserar i dag. Kryssningsfartygen kan bli sista droppen som får bägaren att rinna över, säger Lasse Gustavsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om