Det är i ett brev till Finansdepartementet och Näringsdepartementet som SRF:s vd Peter Larsson skriver att en av följderna av flygskatten som regeringen vill införa är att vissa linjer till de mindre flygplatserna kan drabbas.
"Flygbolagen kommer då inte att ta bort större och lönsamma linjer utan mindre och mindre lönsamma linjer. Det riskerar då linjer till just våra flygplatser och det riskerar då inte bara linjer i norra Sverige utan runt om i landet".
För Luleås kommunalråd Niklas Nordström (S) som också är ordförande för intresseorganisationen Svenskt flyg kommer inte den här kritiken som något oväntat.
– Det finns andra delar av landet som också är beroende av flyget. Det är inte flygplatserna som är problemet utan det är flygbolagen som ska få ihop en ekonomi, säger Niklas Nordström.
SRF är också kritisk till att det inte finns några riktlinjer hur kompensationssystemet ska fungera, speciellt då flygskatten snart ska vara införd.
– Den här frågan har kommit in väldigt sent så man har inte hunnit tänka igenom hur det ska fungera i praktiken, säger kommunalrådet Niklas Nordström (S).
Flygskatten är en fråga som Miljöpartiet drivit hårt. Niklas Nordström (S) har varit en kritisk till att införa en flygskatt.
– Dilemmat med den här skatten är att den ger ett väldigt litet tillskott till statskassan och den har tveksam eller ingen effekt på klimatet, säger Luleås kommunalråd Niklas Nordström (S).