– Syftet är att hamnen i Luleå ska drivas mer effektivt där varje part fokuserar på sin del. Luleå hamn kommer ta hand om infrastruktur och oljehamnen och Shorelink det operativa, som personal, säger Susanne Jangdal, VD Shorelink.
John Sundvall, teknisk chef för Luleå hamn, är nöjd med övergången.
– Bakgrunden till den här koncessionen ligger i att man velat möjliggöra effektivisering i hamnen på ett annat sätt och jag är glad att det blev Shorelink.
Man siktar också på att kunna göra hamnen mer konkurrenskraftig.
Fördelen för kunderna är enligt Shorelink att det blir billigare med lastning och lossning då det blir en part istället för två som erbjuder en tjänst.
– Det är mer rationellt att man har en organisation och vi måste nu i koncessionsavtalet jobba effektivt för att klara av låga priser vilket är en utmaning, säger Susanne Jangdal.
Shorelink bygger också om sina fastigheter, bland annat ska kvinnornas omklädningsrum bli större.
– Vi vill ha fler kvinnor som arbetar här. Nu har vi fyra men vi skulle kunna ha tio, säger Ola Isaksson, affärsområdeschef för Shorelinkterminalen.
Per-Olof Norgren, ombudsman i Transportarbetarförbundet, ställer sig kritisk mot övergången
– Det finns en jättestor oro bland våra medlemmar som är bundna av vår lokala överrenskommelse och den följer med, enligt lag, i ett år. Men det är ingen som vet hur det ser ut om ett år och vilka avtal som gäller då, säger han.
–Jag har full respekt för att man blir orolig vid förändringar så vi har gett ut mycket information om hur vi jobbar, Susanne Jangdal.
– Från Luleå hamns sida har man haft medarbetarsamtal där man försökt att fånga upp de som haft frågor och varit oroliga, Johan Sundvall.
Alla anställda som omfattas av övergången har i och med beslutet valt att följa med. Dessa är då 15 stycken kranförare och driftunderhållspersonal från Luleå hamn.
– Klockan sex imorse hälsade jag alla välkomna och de verkade glada och var klädda i Shorelink-kläder, säger Susanne Jangdal.
Per-Olof Norgren menar att de anställda inte haft ett val.
– I kommunen gjorde ett eget aktiebolag och flyttade över hamnarbetarna med kollektivavtal så har de anställda ingen rätt att välja att inte gå över till Shorelink och istället arbeta kvar i kommunen eftersom det är ett helt annat avtal, säger han.