Kritiken växer: "SJ agerar stelbent"

Företagsresor i Boden kritiserar också SJ:s prispolitik.- Tidigare kunde vi förhandsboka resor till Gothia cup i Gö-teborg och biljettera kunden först i månadsskiftet april/maj, det går inte nu, säger Torbjörn Agstam, Företagsresor.

Foto: Göran Ström

LULEÅ2009-01-22 06:00
NSD berättade i går att Luleåföretaget Lulebuss verkställande direktör Kjell Eriksson var kritisk till SJ:s prispolitik. Kritiken gick ut på att SJ kräver betalt för resor som arrangören, i det här fallet Lulebuss, ännu inte sålt.
Torbjörn Agstam tycker också att det blivit sämre sedan SJ tog över efter Veolia förra sommaren.
- Vi har många beställningar till Gothia cup. Anmälningar måste vara inne till turneringen vid jul, men det är ju först i april eller maj som lagen vet hur många och vilka som ska resa med. Det är en svår nöt för oss att hantera. I år har vi bokat 300 platser på tåget och sålt alla. Det gör att vi får dåligt renomé hos kunderna att vi inte kan sälja fler. Tåget är ju ett miljövänligt transportmedel som vi gärna gynnar.
- Jag tycker att SJ agerar litet stelbent.
Kan inte blockera
Johan Ingerö, presskommunikatör på SJ, säger att paketresor kan bokas och sedan betalas efter en månad, ja till och med senare i en eventuell förhandling. Han menar dock att Kjell Eriksson och Lulebuss inte gått rätt tillväga.
- Det Kjell Eriksson gjorde var att boka platsreservationer och blåste på så sätt ut en hel vagn. Det går inte att man blockerar ett antal biljetter och sedan köper de man vill ha. Det går inte att boka exempelvis 100 platser och sedan komma och säga att man bara har sålt 50. Vi kan inte bära den kostnaden. Lulebuss och Företagsresor är jättevälkomna att höra av sig om paketresor, säger Ingerö.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om