Kritik mot Luleås cykelsatsningar

Luleå satsar på att bli Sveriges främsta cykelstad men Cykelfrämjandet anser att kommunen gör för lite. Det finns en stor uppförsbacke för Luleås cykelambitioner anser organisationen.

KRITISK. Rolf Modigh från Cykelfrämjandet i Norrbotten anser att Luleå måste gör mycket för att bli en bättre cykelstad.

KRITISK. Rolf Modigh från Cykelfrämjandet i Norrbotten anser att Luleå måste gör mycket för att bli en bättre cykelstad.

Foto: Joel Marklund

LULEÅ2015-09-18 21:51

På lördag arrangeras "På stan utan vår bil" i centrala Luleå. Det är en manifestation för ett hållbarare Luleå där cykeltrafik, gångtrafik och kollektivtrafik ska framhållas i förhållande till biltrafik. Luleå har som målsättning att bli "Årets cykelkommun". Tveksamt, anser en av medarrangörerna Cykelfrämjandet vars ordförande i Norrbotten, Rolf Modigh, är kritisk till kommunen.

– Luleå är dåligt på långsiktiga mål och cykelstrategier. På lördag ska vi presentera våra åsikter, säger Rolf Modigh.

Luleå måste enligt Cykelfrämjandet tänka till och göra om och sammanfattar det i tre punkter.

4 Tänka om - vilken är den viktigaste målgruppen som ger en kraftig ökning av cyklingen och vilka krav kommer dessa att ställa på cykelvägarna i Luleå??

4 Gör om - satsa pengar fram till 2020 på åtgärder som har störst chans att öka cyklandet.

4 Gör rätt - se till att cyklisterna får en infrastruktur med olika typer av cykelvägar på samma sätt som bilnätet i Luleå är uppbyggt med olika typer av bilvägar

Den trafikplan för cyklister som Luleå har fastställt tycker Rolf Modigh är bristfällig.

– Den är ett hastverk kan man nog kalla den. Det måste finnas en tanke att cykeln ska bli ett eget trafikslag., Luleå måste främja cykel - och kollektivtrafik. Om man tittar på framgångsfaktorer från Europas ledande cykelstäder så finns det några saker som går igen. Finmaskigt och väl utbyggt cykelvägnät, omfattande separation mellan cyklister, fotgängare och bilister, parkeringar av hög standard, bra kombinationen av kollektivtrafik och cykeltrafik, restriktioner för biltrafiken, prioritera cykeln och en kommunikation med cyklisterna.

Ett relativt nytt fenomen är elcyklarna.

– Dessa har ökat markant och med det hastigheten.

Stadsbyggnadsnämndens ordförande Lenita Ericson håller med om att det kan bli bättre.

– Först och främst tycker jag att Luleå är en ok cykelstad men vi kan bli bättre. Vi tog en cykelplan 2013 och den behöver bli bättre. Vi måste planera att prioritera cykeln före bilen. Vår ambition är att bli årets cykelstad under den här mandatperioden. När vi förtätar i stan måste vi tänka på cykeltrafiken, det är ju inte speciellt lätt att ta sig över rondellen vid Kulturens Hus.

Hur mycket pengar satsar ni på cykelbanor/trafik.

– 5,6 miljoner om året och det är inte så illa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om