Känslor i svall när planerna för Luleå hamn diskuterades

När Luleå hamn fyrdubblar sin verksamhet påverkas stugägare och bofasta på Sandön mitt emot av buller. På tisdagskvällen hölls en medborgardialog i Sjöfartshuset, där drygt 70 personer deltog.

Över 70 personer kom till medborgardialogen om utbyggnaden av Luleå hamn.

Över 70 personer kom till medborgardialogen om utbyggnaden av Luleå hamn.

Foto: Ulrika Vallgårda

Luleå2024-04-24 12:00

Frågorna och synpunkterna var många. Bland annat efterfrågades någon som företräder stugägarna och de fastboende i processen, står på deras sida och hjälper till att föra deras talan. Inte minst för att förstå handlingarna som skickas ut och hur man ska svara.

undefined
Över 70 personer kom till medborgardialogen om utbyggnaden av Luleå hamn.

För stuggrannarna Lena Almlöw, 74, och Sandra Averbäck Östling, 47, väckte mötet mycket känslor.

– Jag har ju tillbringat 42 år på Sandön och så ska det sluta på det här sättet. Man kan inte stoppa utvecklingen och det här är bra för Luleå, men den information vi har fått är lika med noll och det gör oss väldigt besvikna, säger Lena Almlöw.

I stugan kan hon hålla på med sina blommor och sitt växthus, buskar och bär eller gå en promenad i skogen.

– Det jag värdesätter är friheten och lugnet. Det är en livsstil.

Hon är orolig för att bullret ska förstöra hela upplevelsen.

– Jag lyssnar ju hellre på fåglarna.

undefined
Sandra Averbäck Östling och Lena Almlöw är stuggrannar. De är båda oroliga för att deras sommarparadis ska förstöras av buller. Även om de också har förståelse för att hamnen måste utvecklas.

För Sandra Averbäck Östling, 47, var det självklart att komma på mötet som hon tycker gav bättre och tydligare information än tidigare.

– Men den är ju lite i elfte timmen. Många är redan upprörda, frustrerade, ledsna och besvikna på den icke-information som har varit. 

Hon tycker det verkade som att ledningen för Luleå hamn tog till sig av vad som fördes fram.

– Men bollen är redan i rullning.

Hon blir sorgsen när hon tänker på hur bullret kommer att påverka men också på hur mycket hennes familj har satsat på stugan ovetande om vad som väntade.

– Det är så mycket hjärta i det här, så mycket känslor. Det är svårt att prata om utan att bli gråtig. Även om jag förstår att utvecklingen av Luleå hamn måste ske.

undefined
Johan Björklund driver anläggningen Klubbvikens havsbad. Även han är orolig för hur hamnens utbyggnad kommer påverka honom och hans verksamhet.

Även Johan Björklund som driver Klubbvikens havsbad var på mötet.

– Det är svårt att veta hur mycket Klubbviken påverkas, men vi har redan blivit av med hamnen där vi lastar och lägger till med båtar och hämtar personal.

Han tror att det kan bli värst där ute under byggfasen och muddringen.

undefined
Anders Dahl, vd för Luleå hamn, fick svara på mängder av frågor från allmänheten.

Medborgardialogen är någonting som sker vid sidan av det samråd som pågår just nu för att Luleå hamn på ett mer informellt sätt vill få in synpunkter och komma överens med Sandöborna och detta var tredje tillfället, berättar Anders Dahl, vd för Luleå hamn.

Han tycker det var ett bra och sakligt möte och är glad att det kom så många.

– Sedan finns det en viss frustration givetvis och det har jag full förståelse för.

undefined
Luleå hamn kommer byggas ut med en en kilometer lång djuphamn.

Det är framförallt bullret som är utmaningen och enligt de beräkningar som är gjorda kommer bullret att kunna bli störande från Sandögårdarna till vid Svartösundet.

– Det som är på land går att bygga bort ganska bra med bullerplank och skärmar, men det kan vi inte med det buller som kommer från fartygen i hamnen.

undefined
Mitt emot Luleå hamn ligger den sommarstugetäta ön Sandön och även ett antal åretruntfastigheter. Dessa kommer att beröras av buller när hamnen expanderar.

Vad gäller Strömörens fritidsbåtshamn håller de på att ta fram en ersättningshamn berättar han.

Tar du till dig av kritiken om att det varit dålig information?

– Ja, som medborgare hade jag nog tyckt det också, men samtidigt vet jag att vi inte har varit så långt framme i processen och därför inte har haft så mycket information tidigare. Det var under hösten vi gjorde bullerutredningen och efter det hade vi det första mötet. Men vi lyssnar och tar till oss och försöker att bli bättre och bättre.

Eftersom det har kommit önskemål om inlösen är det något de ser över.

– Men vi vill inte ha någon tvångsinlösen.

Ersättningsnivåerna på eventuella inlösen är inte bestämda.

– Det kommer att bli en förhandlingsfråga. Det finns metoder för att räkna ut det.

undefined
Fartygstrafiken fyrdubblas efter expanderingen.
Utbyggnaden av Luleå hamn

Luleå hamn ska inom bara några år hantera fyra gånger så mycket gods som idag. 

Utöver SSAB och LKAB som är de bärande kunderna idag, tillkommer H2 Green Steel, som dels kommer ta in skrot och tillsatsmedel via hamnen, dels skeppa ut färdiga produkter i form av stålrullar. Därutöver etablerar sig nya industrier på Hertsölandet som också planerar att använda hamnen.

En ny djuphamn på över en kilometer ska byggas. Därefter ska Luleå hamn vara nästan lika stor som Göteborg som idag är Nordens största. 600 anlöp per år beräknas stiga till 2 000 och man räknar också med en fördubbling av antalet anställda.

Utbyggnaden påbörjas i år och ska pågå till 2030. 

Även muddringen för att mer djupgående fartyg ska kunna gå in i hamnen startar i sommar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!