Kritik mot flygoperatör

Flygoperatören Avies, som flyger till Pajala, Gällivare och Kiruna, får hård kritik. Bolaget anklagas för att inte sköta planens underhåll.

FLYGPLATS. En av incidenterna med Avies inträffade på Pajala flygplats i början av 2013.

FLYGPLATS. En av incidenterna med Avies inträffade på Pajala flygplats i början av 2013.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2014-06-03 16:00

Det är i Sveriges radio P4 Dalarna som anonyma tekniker, anställda hos svenska bolaget Direktflyg, uttalar sig.

– Vi har hittat häpnadsväckande fel, riktigt skarpa brister som skulle kunna leda till katastrofala följder, berättar en av Direktflygs tekniker för P4 Dalarna.

Direktflyg hade tidigare hela trafiken själv, men vid årsskiftet sade man upp alla piloter för att samarbeta med andra operatörer.

Avies, från Estland, är en av dessa operatörer.

Planens underhåll sköts mestadels i Estland, men en del av Direktflygs tekniker har fått göra underhåll i Sverige. Det är då man ska ha sett bristerna.

Avies flyger från och till Luleå, Pajala, Kiruna och Gällivare i Norrbotten.

Flygoperatären utreds nu för flera händelser, bland annat gick en ruta sönder på ett flygplan under flygning. Vid tre tillfällen har plan kommit utanför landningsbanan.

En av de händelserna inträffade i Pajala i februari 2013.

Då kom ett av Avies BAe Jetstream 31 med 13 passagerare ombord utanför banan vid landning. Enligt Statens haverikommission, SHK, var det bara tur att det inte blev en allvarlig olycka.

Planet fick dessutom, i strid med reglerna, flyga dagen efter utan att ha undersökts av tekniker.

SHK utreder nu Avies för andra händelser. Innan de utredningarna är klara har Direktflyg inga planer på att avsluta samarbetet med Avies.

– För tillfället ser vi ingen anledning till varför vi inte skulle göra det. Men naturligtvis får vi avvakta Haverikommissionens rapport, säger Tezz Torsdotter Olsson, accountable manager på Direktflyg till P4 Dalarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om