Kostsamma muddringar oroar inte Petersen

Trots fördyringar och förseningar håller Luleå kommun fast vid den tänkta östliga sträckningen av Norrbotniabanan. Med andra ord via flygplatsen, stugområdet Hamnholmen och sedan via en bro över mot Luleå centrum.

Karl Petersen kräver att Israel häver blockaden av Gaza.FOTO: Kurt Engström FOTO: Kurt Engström

Karl Petersen kräver att Israel häver blockaden av Gaza.FOTO: Kurt Engström FOTO: Kurt Engström

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2010-06-08 06:00
- Det här är det absolut det bästa alternativet. Det enda som kan få mig att förorda en annan sträckning är om hela Norrbotniabanan skulle hotas på grund av fördyringar med broalternativet, säger kommunalrådet Karl Petersen (S).
Nya förutsättningar
I går hade Lulepolitikerna att ta ställning till ett antal frågor från Trafikverket med anledning av nya förutsättningar för Norrbotniabanans tänkta östliga sträckning in mot Luleå. Och det är ett flertal nya problem som dykt upp.
På grund av att Trafikverket nu skissar på en bro som "endast" är 18 meter hög så måste företaget Cementas anläggning flytta öster om bron. Men det stora problemet är de extra kostsamma muddringar som måste genomföras på grund av av isbrytare och kryssningsfartyg måste ges större svängningsradier, också det i området öster om bron.
Som vi tidigare berättat kommer det att fördyra projektet med flera hundra miljoner kronor. För att skaffa sig detaljkunskap kommer Trafikverket att genomföra noggranna utredningar och detta med hjälp av Luleå kommun.
Resecentrum finansieras
- Vi är beredda att gå in med resurser för att så snabbt som möjligt få fram den kunskap som behövs, säger Karl Petersen.
När det gäller kommunens övriga ekonomiska åtaganden, säger Karl Petersen så här.
- När det gäller banbygget ska det finansieras av Norrbotniabanan. Däremot är vi beredda att i likhet med andra kommuner vara med och finansiera de resecentrum som måste byggas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om