Solen skiner över länet och vårvinterns grillsäsong har rivstartat. Men faktum är att Norrbottningarna fortsätter äta allt mindre korv och charkprodukter. Magnus Nilsson, vd på Nyléns Hugosons, jämför situationen med böndernas mjölkkris.
– I hela Norrland minskar den totala marknaden för charketurier, säger han.
– Den minskar både i volym och värde. Det gäller produkter som korv, falukorv och framför allt smörgåspålägg där det finns en konsumtionsminskning.
Enligt Magnus Nilsson är de även hårt konkurrensutsatta av livsmedelsjättarnas egna varumärken, precis som i mjölkbranschen.
– Marknadsandelarna ökar för egna varumärken, charkuterier från Ica, Coop och Axfood. Det innebär att den lokala försäljningen har gått ner, säger han.
Magnus Nilsson menar att det minskade korvätandet bland annat beror på trender med olika dieter.
– Vi har våra tankar. En del, om man ser till skivad smörgåsmat, är att man äter mindre bröd. Mejerimarknaden har gått ner i betalning för mjölk, vilket innebär att ost blivit mycket billigare. Konsumtionen av ost kan ha blivit större, säger han.
– Det här påverkar oss med att vi inte har någon tillväxt.
Nyléns Hugosons kommer nu möta den negativa trenden med något som ligger Norrbottningarna varmt om hjärtat. Grillning.
– Vi är på väg in i en väldigt stor kampanj som avser grillsäsongen. Sen gör vi en stor satsningen på att välja lokalt kött, säger Magnus Nilsson.
I Jokkmokk finns ett företag som går mot strömmen. De senaste tre åren har charketuriföretaget Jokkmokkskorv gått från en omsättning på 25 miljoner kronor till 50 miljoner kronor. Framför allt har marknaden vuxit i södra Sverige, där korven blivit en ”exklusiv” produkt.
En av anledningarna är att delikatessåterförsäljaren Ridderheim valt att satsa på produkterna från Jokkmokkskorv.
– Mat är väldigt inne just nu och vi kör samma kvalité som vi alltid gjort. Det är inget fusk, säger marknadschefen Victoria Forsman.
– När Magnus (Kvickström, ägare) tog över fanns det bara en kund. Han som hade Ica i Jokkmokk och Voullerim. Vi kör samma recept som på den tiden.
Men trots Jokkmokkskorvs succé är det svårt i för de norrbottniska charkuteriföretagen. Norrbottningarna äter allt mindre korv.
Idag har företaget 80 butiker i Norr- och Västerbotten som de levererar till, förutom återförsäljaren Ridderheim. Nu väntar nya investeringar på fyra miljoner kronor för företaget.