Korvkris i länet

Nu har startskottet gått för grillsäsongen. Men norrbottningarna äter allt mindre korv och charkbranchens kris blir djupare. I Jokkmokk finns dock ett undantag.

KORVKRIS? Norrbottningarna äter allt mindre charkuterier. Nyléns Hugosons ställer nu hoppet till grillsäsongen. Men för Jokkmokkskorv ser det bättre ut.

KORVKRIS? Norrbottningarna äter allt mindre charkuterier. Nyléns Hugosons ställer nu hoppet till grillsäsongen. Men för Jokkmokkskorv ser det bättre ut.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2015-03-16 18:49

Solen skiner över länet och vårvinterns grillsäsong har rivstartat. Men faktum är att Norrbottningarna fortsätter äta allt mindre korv och charkprodukter. Magnus Nilsson, vd på Nyléns Hugosons, jämför situationen med böndernas mjölkkris.

– I hela Norrland minskar den totala marknaden för charketurier, säger han.

– Den minskar både i volym och värde. Det gäller produkter som korv, falukorv och framför allt smörgåspålägg där det finns en konsumtionsminskning.

Enligt Magnus Nilsson är de även hårt konkurrensutsatta av livsmedelsjättarnas egna varumärken, precis som i mjölkbranschen.

– Marknadsandelarna ökar för egna varumärken, charkuterier från Ica, Coop och Axfood. Det innebär att den lokala försäljningen har gått ner, säger han.

Magnus Nilsson menar att det minskade korvätandet bland annat beror på trender med olika dieter.

– Vi har våra tankar. En del, om man ser till skivad smörgåsmat, är att man äter mindre bröd. Mejerimarknaden har gått ner i betalning för mjölk, vilket innebär att ost blivit mycket billigare. Konsumtionen av ost kan ha blivit större, säger han.

– Det här påverkar oss med att vi inte har någon tillväxt.

Nyléns Hugosons kommer nu möta den negativa trenden med något som ligger Norrbottningarna varmt om hjärtat. Grillning.

– Vi är på väg in i en väldigt stor kampanj som avser grillsäsongen. Sen gör vi en stor satsningen på att välja lokalt kött, säger Magnus Nilsson.

I Jokkmokk finns ett företag som går mot strömmen. De senaste tre åren har charketuriföretaget Jokkmokkskorv gått från en omsättning på 25 miljoner kronor till 50 miljoner kronor. Framför allt har marknaden vuxit i södra Sverige, där korven blivit en ”exklusiv” produkt.

En av anledningarna är att delikatessåterförsäljaren Ridderheim valt att satsa på produkterna från Jokkmokkskorv.

– Mat är väldigt inne just nu och vi kör samma kvalité som vi alltid gjort. Det är inget fusk, säger marknadschefen Victoria Forsman.

– När Magnus (Kvickström, ägare) tog över fanns det bara en kund. Han som hade Ica i Jokkmokk och Voullerim. Vi kör samma recept som på den tiden.

Men trots Jokkmokkskorvs succé är det svårt i för de norrbottniska charkuteriföretagen. Norrbottningarna äter allt mindre korv.

Idag har företaget 80 butiker i Norr- och Västerbotten som de levererar till, förutom återförsäljaren Ridderheim. Nu väntar nya investeringar på fyra miljoner kronor för företaget.

Korvkriget

FAKTA

Jätten, Nyléns Hugoson: Omsättningen 2013 var 489 miljoner kronor. 2011 var den 542 miljoner kronor. Företaget har 170 anställda mot 230 anställda 2012. För två år sedan tvingades företaget varsla ett antal anställda för att möta den minskade efterfrågan.

Uppstickaren, Jokkmokkskorv: Omsättning 2013 var 39 miljoner kronor. 2011 var den 24,6 miljoner kronor. För 2014 uppgick omsättningen till 50 miljoner kronor och väntar investeringar på fyra miljoner kronor för att möta efterfrågan. Antalet anställda är 16 personer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om