Köpmannaföreningen firar 180 år med stor satsning

Luleå Köpmannaförening fyller 180 år och firar med en stor satsning för att utveckla handeln i Luleå city.

Genom en stor satsning vill Luleå Köpmannaförening hjälpa till att utveckla handeln i framför allt Luleå city.

Genom en stor satsning vill Luleå Köpmannaförening hjälpa till att utveckla handeln i framför allt Luleå city.

Foto: Elsa Rensfeldt/arkivbild

Luleå2020-06-18 10:54

– Man brukar säga att 100 år är då en förening börjar bli mogen. Men 180 år, jag vet inte om det finns någon förening som spöar det, säger Bernt Jansson.

Han är ordförande i Luleå Köpmannaförening som startades år 1840. I år firar föreningen 180 år och nu presenterar de en stor satsning som startar i augusti.

– I höst går vi ihop med flera andra aktörer och gör en jättesatsning, framförallt för Luleå city. Vi kommer att sätta Luleå på kartan. Vi har som alla andra citylägen tappat lite grann, coronaviruset har slagit hårt. Därför tycker vi det vore perfekt att fira med en riktig satsning som vi kör i tre år framöver, säger Bernt Jansson.

Några samarbetspartners är redan klara och i augusti kommer det att avslöjas mer, berättar han.

– Det blir en rejäl marknadsföring, där vi jobbar fram en bättre framtid för handeln. Det man ofta glömmer bort när man pratar om handeln är att det är en av Luleås största arbetsgivare. Det här gäller inte bara själva handeln, utan vi vill även sammanföra hotell, restauranger, och aktörer som Luleå hockey och Luleå basket. 

Han menar att dagens cityhandel ser väldigt annorlunda ut än då föreningen startade.

– Tyvärr är det i alla städer väldigt få företag som är rena egna företag. Det är mycket franchise och butiker som ägs av bolag. Därför kanske föreningen inte är lika viktig som på 1840-talet när vi startade, men det betyder inte att vi inte ska fortsätta jobba för handeln.

Vad kommer satsningen att innebära?

– Vi kommer att gå in rejält med marknadsföring, vi kommer kanske hjälpa till med gratiståg och bussar till Luleå, jobba tillsammans med resebyråer för att man ska kunna komma en helg utifrån och handla, bo på hotell, äta ute, se på hockey och basket.

Vad hoppas du på att det ska betyda för handeln?

– Framför allt att handlare ska få någon att hålla i handen, att de känner att vi lyfter handeln och att det finns aktörer som värnar om handeln.

Vad skulle du säga att cityhandeln betyder för Luleå?

– Allt! Vi har Storheden, men vad händer om vi tar bort cityhandeln? Jag skulle faktiskt vilja att man en dag stängde alla butiker i city, bara för att markera och visa hur tråkigt det skulle bli, säger Bernt Jansson och fortsätter:

– Storheden är inte en konkurrent utan en komponent. Men jag tror även att Storheden skulle få jätteproblem om Luleå city dog. Vi har en fantastiskt viktig stad, den ska vi fortsätta förgylla. 

Vilka är de största utmaningarna för handeln just nu?

– Tillgängligheten skulle jag säga. Det måste vara lätt att ta sig till och från city och det måste finnas parkeringar i gatunivå, de får aldrig tas bort.

– Sen har vi internetförsäljningen. En sak man måste belysa är att det är sju gånger mer miljöpåverkan på att handla via nätet än i fysiska butiker. Man kanske beställer tre par skor och skickar tillbaka två, i värsta fall tre. Du kan heller aldrig får samma service på internet, säger Bernt Jansson. 

Bernt Jansson drev Interflora Enströms blommor i Luleå under nästan 40 års tid, innan han ifjol sålde vidare butiken. Han är även ordförande i Luleå Köpmannaförening.
Bernt Jansson drev Interflora Enströms blommor i Luleå under nästan 40 års tid, innan han ifjol sålde vidare butiken. Han är även ordförande i Luleå Köpmannaförening.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!