Köparna håller hårt i plånboken

Bilhandeln i Luleå tappade 250 miljoner kronor i omsättning under förra året. Dykningen har fortsatt och Luleå näringsliv AB räknar med ett minst lika stort tapp i år.

Säljaren Alexander Kangas från Luleå hämtar ut sin nya tjänstebil, en Volvo V 70 flexifuel. Enligt säljaren Gunilla Ahlqvist              ligger tjänstebilsmarknaden ganska stadigt trots att privatbilsmarknaden dalar kraftigt.FOTO: göran ström

Säljaren Alexander Kangas från Luleå hämtar ut sin nya tjänstebil, en Volvo V 70 flexifuel. Enligt säljaren Gunilla Ahlqvist ligger tjänstebilsmarknaden ganska stadigt trots att privatbilsmarknaden dalar kraftigt.FOTO: göran ström

Foto: göran ström

LULEÅ2008-10-04 06:00
- Ännu har vi inte fått signaler om oro bland de större handlarna, säger näringslivsbolagets verkställande direktör, Thomas Nilsson.
Varannan ny bil som säljs i Norrbotten levereras av en bilhandlare i Luleå. Under 2006 omsatte bilhandeln i residensstaden 1,5 miljarder kronor.
Sedan har det gått utför.
Enligt Thomas Nilsson, tappade bilhandeln i Luleå en kvarts miljard i omsättning under 2007.
Fler tveksamma
Det var bara början. 2008 års prishöjningar och en vikande konjunktur har fått ännu fler att tveka inför bilköp.
- Omsättningen är nog nere i en miljard när det här året är slut, säger Thomas Nilsson.
Det betyder att en tredjedel av omsättningen har gått förlorad på två år.
- Det är en större nedgång än i landet i övrigt. Det är svårt att hitta en förklaring till det då vi inte ännu har samma konjunkturnedgång här i Norrbotten, säger Thomas Nilsson.
- Kanske norrbottningen som åker omkring i stadsjeep eller traktorliknande bil tvekar mera inför bilbytet.
Kan då branschen klara nedgången?
- Bilhandeln har en bra omställningsförmåga. Jag har ännu inte märkt några oroliga signaler när jag träffat bilhandlarna. Åtminstone inte bland de stora handlarna, säger Thomas Nilsson.
Bilbranschen i Luleå är inte bara bilhandlarna. På Storheden finns Gestamp hardtech, leverantör av säkerhetskomponenter till bilindustrin.
- Där har man nu mindre i orderböckerna. Det inträffar samtidigt som Gestamp hardtechs patent nu börjar gå ut och konkurrenterna kan börja tillverka samma produkter, säger Thomas Nilsson.
Luleå drar fortfarande
Den sviktande bilhandeln har inte smittat den övriga sällanköpshandeln. Visserligen tappade Luleå tillväxt efter Ikeas öppnande i Haparanda, men folk fortsätter att åka till Luleå för att handla.
- Ökningstakten har planat ut efter 140 månader med obruten omsättningsökning. Av det 70-tal företag som vill etablera sig i Luleå är huvuddelen stora handelsföretag, säger Anders Granberg, marknads- och etableringschef vid Luleå näringsliv AB.
- Hade vi bara haft klara detaljplaner skulle vi ha haft 40 000 kvadratmeter mera butiksyta. Det är som två Ikea-varuhus, säger Thomas Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om