Kontantlöst samhälle drabbar gamla

Användningen av kontanter minskar. Det skapar problem, inte minst för äldre och för föreningar. Nu har länsstyrelsen vänt sig till regeringen för hjälp.

FÖRDRÖJNING. Problemen kring kontanthanteringen ökar. De fungerande lösningarna låter vänta på sig.

FÖRDRÖJNING. Problemen kring kontanthanteringen ökar. De fungerande lösningarna låter vänta på sig.

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

LULEÅ2014-12-03 07:00

Länsstyrelserna i Sverige rapporterar för sjätte året i rad till regeringen om problemen som finns med att ta ut och sätta in kontanter, betala räkningar och sätta in företags och föreningars dagskassor på bankkonto.

– Det gäller särskilt för personer som är äldre och funktionsnedsatta men även för föreningsaktiva och företagare som hanterar kontanter, säger Christina Rehnberg, nationell samordnare för länsstyrelsernas betaltjänstuppdrag.

Problemen bottnar i framförallt tre saker: Det blir allt längre till banker som hanterar kontanter. Det finns brister i kapaciteten och utbyggnaden av mobil- och bredbandsnäten. Det finns människor som av olika skäl ställs utanför det digitala samhället.

– Dessutom tar beteendeförändringar tid, säger Christina Rehnberg.

Länsstyrelserna har initierat olika insatser för att försöka förbättra tillgången till betaltjänster i samhället. Det handlar om saker som upprättande av betaltjänstombud, Wifi-zoner, pilotprojekt för att testa lösningar för föreningslivet och dialoger med kommunrepresentanter för att hitta lösningar för till exempel hemtjänstpersonal som förväntas hjälpa äldre med betaltjänster.

– Det tar tid att hitta lösningar som fungerar och det krävs samverkan mellan många olika parter, säger Christina Rehnberg.

Ingvar Eliasson, ägare till butiken Handlar´n i Karesuando, har väntat länge på en lösning för befolkningen i sitt område. Det är 18 mil från Karesuando till närmaste uttagsställe för kontanter – i Kiruna. Samtidigt kostar det mycket för butiksägare Eliasson att få kontanterna som kunderna betalar för sina varor hämtade.

– Kontanthanteringsfirmans tjänster är dyra, säger han.

I det läget har Ingvar Eliasson delvis löst problemet genom att låta kunder ta ut kontanter i samband med att de betalar varor med kort.

– De får öka betalsumman upp till en viss högre summa och få mellanskillnaden i kontanter. Kunderna får de kontanter som de behöver och jag bli av med kontanter.

Handlar´n i Karesuando har också ett kundnummersystem.

–  Det innebär att kunderna kan handla och betala i efterhand via en faktura som jag skickar ut.

Ingvar Eliasson påpekar att de egna lösningarna kostar honom en hel del och hoppas få tillbaka pengarna någon gång.

– Post- och telestyrelsen är skyldig att stå för servicen men de statliga lösningarna dröjer, säger han.

Det här är problemet:

Kontanterna försvinner allt snabbare, men den parallella uppbyggnaden av alternativa betalningssystem går för långsamt. Enligt en rapport från Sveriges länsstyrelser har de grundläggande betaltjänsterna försämrats i år, särskilt på landsbygden och i skärgårdarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om