Konsumentvägledaren får flest klagomål på hantverkstjänster

Hantverkstjänster fortsätter att vara det största konsumentproblemet i Norrbotten.- Jag skulle tippa att det handlar om 400-500 bara i Luleå kommun, säger konsumentvägledaren Johan Sundberg.

En hantverkare i färd med att renovera ett ekparkettgolv.FOTO: ANDERS WIKLUND/SCANPIX

En hantverkare i färd med att renovera ett ekparkettgolv.FOTO: ANDERS WIKLUND/SCANPIX

Foto: ANDERS WIKLUND/SCANPIX

Luleå2012-01-25 22:22

Enligt Konsumentverket rörde drygt 19 procent av alla klagomål, som kom till konsumentvägledarna i Norrbotten år 2011, boende.

- 10-14 procent rörde hantverkstjänster på ett eller annat sätt, säger Sundberg och nämner kök, avlopp el och bränsle.

Konsument Luleå hade i fjol 3 100 ärenden. Sett till hela Norrbotten handlade det om 5 700.

Tre punkter
- Det kan nog handla om runt tusen på hela länet, säger Sundberg och konstaterar att vägledningen i Luleå har öppet hela dagarna, varje vardag. Att man därför även då och då får hjälpa andra än konsumenter från Luleå.

Enligt honom riktas kritiken främst mot de stora jobben - ytfinishjobben som snickeri och golv.

Han nämner främst tre punkter.

4 Omfattning och kvalitet. Beställare och utförare är inte ense om vad man kom överens om. Det kan skilja i tycke och smak om kvalitet samt olika åsikt om vad man förväntade sig av jobbet.

- Kanske man tycker att hantverkaren gjort mindre än vad man väntat sig och kanske använt sig av ett material som man ej förväntat sig, säger Johan Sundberg och ger exempel på att det kan handla om rörarbete med synliga rör. Beställaren förväntade sig förnicklade rör, medan hantverkaren använt sig av kopparrör för att dessa är billigare.

4 Tidspassning. Arbetet har inte startat i tid och görs inte klart i tid.

4 Priset.

Skriftligt avtal
- Det har varit lite gorm kring rot-avdraget och moms. Det sistnämnda ska självklart ingå för privatpersoner.

Konsumentverkets råd är att ett skriftligt avtal skrivs där det klart framgår vilken omfattning arbetet har, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Det är också viktigt att avtala om tilläggsarbeten som kan uppstå under arbetets gång.

Telefoni är ytterligare ett konsumentproblem, i alla fall i Norrbotten, med 17 procent av alla klagomål. Lika många klagomål gällde fordon och transporter.

Missnöjd med hantverkaren

Är du missnöjd med arbetet du fått utfört ska du i första hand klaga, eller reklamera som det står i lagen, direkt till hantverkaren. Genom att prata med varandra kan ni förhoppningsvis komma fram till en gemensam lösning. Du kan även skriva brev men tänk på att spara en kopia.

Kommer ni inte överens kan ni ta hjälp av en oberoende besiktningsman.

Kommer ni överens om att det är ett fel, eller att besiktningen visar det, har hantverkaren i stort sett alltid rätt att få ordna till det du är missnöjd över, inom rimlig tid och utan kostnad för dig. Vad som är rimlig tid avgörs från fall till fall. Tänk på att du har rätt att hålla inne med pengar motsvarande vad det kostar att få felet åtgärdat eller arbetet avslutat. Slutbetala därför inte förrän du är nöjd.

Om hantverkaren har försökt att rätta till felet men det ändå inte blir bra, kan du begära prisavdrag. Avdraget ska motsvara vad det kostar för dig att få felet åtgärdat av en annan hantverkare. I vissa fall kan det bli fråga om att häva delar av eller till och med hela överenskommelsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om