- Som läget är nu släpps vi inte in på Loets busscentral i Luleå utan måste stanna med våra bussar på gatan utanför, berättar Ybuss vd Nicklas Lindersson.
Han hoppas dock på en lösning. Det gäller även en rad andra inkörningsproblem, som att konkurrerande bussbolag ska kunna komma överens om ett gemensamt biljettssystem.
Polsk riksdag
- Det finns en risk att vi på den punkten inte når fram, vilket skulle vara mycket olyckligt. Vi får absolut inte hamna i ett läge som liknar polsk riksdag. Jag är helt övertygad om alla inblandade parter mår bäst av samarbete, säger Lindersson.
I går kom ledningen för Ybuss till Luleå för att marknadsföra den busslinje, som på delvis lösa grunder, drar igång redan nu på måndag. Inledningsvis blir det tre avgångar varje vardag med de nyinköpta och nybyggda bussarna.
- Vår lösning innebär att det är möjligt att ta sig till Stockholm med oss, säger Lindersson.
Några problem att locka till sig resenärer och någon fara för överetablering, ser han inte framför sig.
- Vi har genomfört en omfattande marknadsundersökning som visar att det här håller.
Förra våren klubbade riksdagen igenom en ny kollektivtrafiklag och som innebär en avreglering.
Varning
Ägarna till Länstrafikbolaget i Norrbotten, det vill säga landstinget och kommunerna, höjde ett varningens finger genom att hävda att lönsamma linjer kommer att övertas av kommersiella aktörer medan det offentliga få ta hand om de övriga olönsamma linjerna.
Ybuss finns i första hand etablerat från Stockholm till Umeå.