IF Metall i protest mot Teslas popup-verkstad i Luleå

Teslorna står på rad utanför lagerlokalen i Gammelstad. Inne i den jobbar tre servicetekniker systematiskt.
Utanför står tre IF Metall-medlemmar i gula västar.
Teslas popup-verkstad i Luleå är inne på tredje dagen.
Den över ett år långa konflikten mellan världens rikaste man och fackförbundet IF Metall har nu i någon mån även nått Norrbotten.

Janne Lundqvist, Daniel Hjelm, Christoffer Sandin på IF Metall markerar mot de servicetekniker som arbetar inne på Teslas popup-verkstad i Luleå under veckan.

Janne Lundqvist, Daniel Hjelm, Christoffer Sandin på IF Metall markerar mot de servicetekniker som arbetar inne på Teslas popup-verkstad i Luleå under veckan.

Foto: Thomas Lövgren

Luleå2025-01-15 16:06

Det hela började på måndagen då Tesla slog upp dörrarna till en tillfällig serviceverkstad på Gammelstads industriområde i Luleå. Teslakunder hade bjudits in för att under tre dagar slippa åka till Umeå eller Uppsala för att få sina bilar servade. När IF Metalls lokalavdelning fick nys om att elbilstillverkaren skulle gästa Luleå beslutade de sig för att markera mot de som de uppfattar som strejkbrytare.

På onsdagen när NSD var på plats fanns Janne Lundqvist, Christoffer Sandin och Daniel Hjelm på plats iförda gula västar utanför lokalen där Teslas servicetekniker huserade.

– Det är inte en blockad i den bemärkelsen, utan vi står här för att markera och för att informera de som är intresserade, säger Daniel Hjelm.

Janne Lundqvist:
– Vi planerar att stå här onsdagen ut, sen får vi se om det blir mer aktivitet. Kommer de vara mer här så får vi väl komma tillbaka.

Han säger att det inte varit någon verksamhet i lokalen på länge. IF Metall tror att den nyttjats av den ambulerande serviceteknikern som brukat vara på plats i Norrbotten då och då. Han är stationerad i Umeå och kan vara skälet till att Tesla nu haft pop-upverkstad.

– Han gick med i facket före jul och är också uttagen i strejk.

undefined
Janne Lundqvist, Daniel Hjelm och Christoffer Sandin på IF Metall är kritisk mot de som jobbar inne på verkstaden. Själva säger serviceteknikerna att de inte är intresserade av kollektivavtal och är nöjda med villkoren de fått av sin arbetsgivare.

Tesla har inget arbetsställe i Norrbotten och därmed är det en symbolisk markering att IF Metall står här. Grundskälet är tydligt.

För Daniel Hjelm är det mer än en principfråga, att markera mot de som de anser är strejkbrytare handlar om att försvara den svenska modellen.

– Det är modellen som byggt hela landet och vi är rädd om den. Det handlar inte bara om vi från fackets sida utan även från arbetsgivarhåll, säger Hjelm.

– De vill ha klara spelregler. Ordning och reda.

undefined
På Gammelstads industriområde har TM Sweden AB som även har verkstad i Umeå bedrivit en tillfällig bilverkstad för Teslaägare.

IF Metall-medlemmarna är oroliga att Teslas ovilja att gå med på kollektivavtal ska fortplanta sig.

– Att fler då inser att de kan bedriva verksamhet utan avtal och följden av det blir då att vi helt plötsligt har lagstiftade lägsta löner. De är sällan lika bra som de kollektivavtalade.

En sån utveckling tror inte Daniel Hjelm vore bra för landet.

– Jag tror varken vi eller arbetsgivare är villiga att oroa sig för vem som styr landet och därmed ska avgöra villkoren på arbetsmarknaden.

Det finns paralleller till USA där en politisk strid om höjda lägstalöner rasat i många år. Partierna har hittills inte kunnat enas om en höjning sedan 2009. President Joe Biden lovade en höjning av den federala minimilönen från 7,25 dollar till 15 dollar i timmen till 2025. Ett löfte han inte kunnat infria.

– Republikaner tycker en sak och demokrater en annan. Så vill vi slippa ha det i Sverige. Lämna arbetsmarknaden i fred, säger Daniel Hjelm.

En grå sportmodell från den amerikanska elbilstillverkaren rullar fram med nedvevad ruta till de tre fackmedlemmarna.

– Är det här man servar "teslor"? frågar föraren.

Lite motvilligt pekar den fackliga trion mot lagerlokalen. Det är trots allt inte en blockad. Föraren kör fram och parkerar.

– Vi pratar även med Teslaägare som är irriterade över konflikten, säger Daniel Hjelm.

– De riktar inte irritationen mot oss utan mot Tesla som inte vill skriva på kollektivavtal.

undefined
Mångmiljardären och Teslaägaren Elon Musk har i många år profilerat sig som en motståndare till facklig organisering och kollektivavtal. Han har på sin plattform X (tidigare Twitter) kallat konflikten mellan Tesla i Sverige och IF Metall för "galenskap".

Tesla-vd:n och mångmiljardären Elon Musk är kritisk mot facklig organisation och den svenska grenen av Tesla har hittills nobbat IF Metalls krav. Det har resulterat i strejk på ett flertal arbetsställen, bland annat Teslaverkstaden i Umeå. I augusti 2024 skrev Dagens arbete att hälften av Teslaarbetarna gått ut i strejk.

I Luleå jobbas det dock för fullt med servicen av Teslabilar när NSD besöker industrilokalen i Gammelstad. Utanför står ett antal olika modeller prydligt parkerade.

När jag kliver in på verkstaden möts jag av tre unga killar, fullt upptagna med sina jobb. 

De vill inte bli citerade, men svarar glatt på frågor ändå. 

Ingen av dem ser vitsen med kollektivavtal, de är nöjda med sina villkor och löner. De säger att de tillhör en eftertraktad kompetens i en bransch som har snålt med folk. Att om man gör bra ifrån sig så behöver man nog inte oroa sig för att ha jobb. 

Att de inte vill bli intervjuade, trots att de dagen innan ställde upp i en radiointervju, säger de beror på att de inte vill spä på konflikten mellan sin arbetsgivare och IF Metall.

Det har varit mycket att göra mellan måndag och onsdag, uppger de tre serviceteknikerna. 30-40 bilar är inbokade och trion ska jobba tills alla är färdiga.

undefined
40-talet bilar ska ha servats eller bokat tid under perioden som verkstaden höll öppet i Luleå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!