Koncernchefen från Korpis gläds åt nybygget på Kallax

Under 18 månader har rekordflygplatsen Luleå Airport varit en byggarbetsplats. Under torsdagsförmiddagen invigdes den nya flygstationen under pompa och ståt och lyckligast av alla var chefen Ann-Christin Viklund.– Jag vill börja med ett ord: Äntligen!

Ny exteriör på Luleå Airport.

Ny exteriör på Luleå Airport.

Foto: Göran Ström

LULEÅ2013-12-05 20:53

Det var gott om honoratiores på plats. Torborg Chetkovich, koncernchef Swedavia, landshövdingen Sven-Erik Österberg, Anders Sundström, Styrelseordförande i Swedbank och Kooperativa Förbundet, kommunalrådet Karl Petersen, förra landshövdingen Per-Ola Eriksson med flera.

Kostymer och högklackat blandades och tacktalen gjorde skäl för namnet, det tackades till höger och vänster.

Rötterna i Korpilombolo

NSDs läsare träffade Torborg Chetkovich i ett personporträtt förra året. Hon har rötterna i Korpilombolo och hennes pappa är Bernt Sturk, tidigare kommunalråd i Pajala och Kalix.

– Han är här i dag,säger Torborg Chetkovich, där vi sitter på en puffsoffa och pratar flyg.

– Luleå Airport befinner sig i en högexpansiv region. Jag ser gärna en förlängning av Norrbotniabanan till flygplatsen eftersom vi i Sverige historiskt sett varit dåliga på att knyta ihop olika trafikslag.

Vad tycker du om den "nya" flygstationen?

– Jag tycker att man lyckats fånga visionen och jag vill tacka "Anki" Viklund och all personal. Det är inte lätt att bygga och samtidigt hålla en flygplats i drift.

Torborg Chetkovich passerar Luleå Airport då och då och då inte bara i tjänsten.

– Vi har ju sommarstugan i Siknäs, vi är mest där under sommaren.

"Det är här det händer"

Sven-Erik Österberg har varit landshövding i nästan ett och ett halvt år och har alltså de gånger han rest med flyg kunnat se hur arbetet fortskridit.

– Det är jättespännande att vara här. När jag har landat så har jag känslan av att ha kommit hem. Det är trevligt att komma till Luleå och det är i Norrbotten som det händer och det bidrar flygplatsen till.

Det riktigt strålade om Ann-Christin Viklund.

– Det vanligaste omdömet är att flygstationen är internationell och mer och öppen än tidigare. vad tycker du?

Håller med.

Landets längsta

Det är försvarsmakten som äger flygplatsen som delas med Swedavia som hanterar själva flygstationen.

– Vi är ägare men vi delar på kostnaderna. Luleå är den flygplats som har minst antal dagar stängt på grund av dåligt väder och vår bana är landets längsta, 50 meter längre än Arlandas, säger Ulf Lindgren från F 21 och Kallaxbybo.

Kommunalrådet Karl Petersen talade också.

Han gladdes över underhållningen från den kommunala kulturskolan.

– Jag blir riktigt stolt, sa Karl Petersen och menade antagligen de båda.

Det bjöds på sång, musik och naturligtvis dricka och tilltugg.

Spännande performance

Ett spännande inslag gjordes av de tre dansarna Erika Pekola Pettersson, Per Sundberg och Anna Ehnberg från Danspoolen i Dans i Norr vars fyra timmmar långa dansperformance "Business walking" tilldrog sig mångas intresse.

1984 stod den då nya, numer gamla, flygstationen färdig. Det var i mångt och mycket ett verk av bland annat dåvararande kommunikationsminister Curt Boström från Piteå som såg till att Luleå fick en flygstation värdig namnet istället för den gamla "skokartongen" på andra sidan fältet.

Till sist: "rekordflygplats"?

Jo, för tredje året i rad så passerar Luleå Airport 1 miljoner passagerare, det pekar mot 1,1 miljoner i år.

Fakta Nya Luleå Airport

n Förbättring av ytor för resenärer. Fler sittytor, fler toaletter, nytt golv i hela terminalen, ommålad terminal, nya lampor och utsmyckning på väggarna i form av bilder från Luleås omgivning. Öppnat upp och skapat en ökad tillgänglighet till gate 2 samt gjort gate 5 större.

n Säkerhetskontrollområdet har fått en ny passkontroll en trappa upp, säkerhetskontrollen har blivit större med smidigare och effektivare flöde som följd.

n Ny bagagehall och bagageanläggning har byggts.

n Områdena kring entré, taxi och biluthyrning har byggts om och förbättras med ny stor entré och större incheckningsområde.

n Bland annat har taxibanan breddats för att fortsatt ska kunna ta emot stora flygplan för frakt- och persontrafik till norra Sverige.

Ombyggnationen har tagit 18 månader och kostat 105 miljoner kronor. Kalaset har finansierats av Europeiska regionala utvecklingsfonden, Swedavia AB, Länsstyrelsen, Landstinget, Luleå kommun, Bodens kommun, Piteå kommun och Älvsbyns kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om