Tandläkaren har varit anställd vid folktandvården sedan 2009, och varit avstängd från patientarbete i omgångar.
Klinikledningen har konstaterat att tandläkaren har brister både i de teoretiska kunskaperna och i det kliniska arbetet.
Åtgärder med vägledning och stöd har satts in men utan önskat resultat. Enligt verksamhetschefen har tandläkaren svårt att ta till sig instruktioner och har dålig insikt om sina egna brister.
Patienter har klagat på vården och bemötandet, och tandsköterskor och tandläkarkollegor har vid flera tillfällen uppmärksammat brister i vård, diagnostik, journalföring och information till patienter.
Klinikledningen har gjort en kvalitetsgranskning med hjälp av en erfaren tandläkare, som kommit fram till samma slutsatser. När tandläkarens inloggningar i patientjournaler för åren 2011-2013 kontrollerades i december 2013 visade det sig att tandläkaren loggat in i patientjournaler hon inte har någon vårdrelation till. Dataintrången har även gjorts i hälso- och sjukvårdsjournaler.
I sin anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), som grundar sig på patientsäkerhetslagen, skriver Jonas Thörnqvist, divisionschef för folktandvården, att tandläkaren varslats om uppsägning.