Kommunens ansvar om soteld uppstår

Vad händer egentligen med sotningen i Luleå? Och vems ansvar är det om en skorstensbrand skulle uppstå? Här får du svaret på fem snabba frågor som ställdes till räddningschefen Patrik Bylin:

Foto: Andreas Wälitalo

LULEÅ2019-01-30 05:00
När får vi en sotare till Luleå?

– Det kan jag inte svara på riktigt än. Vi kommer att träffas på inköpskontoret under fredagen för att ha en anbudsdiskussion. Det ska förhoppningsvis vara klart så fort som mjöligt, men sedan är ju frågan när den nya firman kan komma igång och sota.

Skulle det vara lättare för kommunen att sköta sotningen i egen regi?

– 95 procent av Sveriges kommuner har sotningen på entreprenad. Men om inte kommunen hittar någon finns det inget annat val. Dock skulle hela processen ha en längre startsträcka eftersom man då måste rekrytera och hitta lokaler med mera, men ambitionen är att ha nya avtal inom kort.

Hur ofta behöver man sota?

– Det beror på anläggningen. Om man eldar med ved ska man sota flera gånger per år. Har man till exempel en braskamin som man bara eldar ibland, räcker det med att sota en gång var tredje år.

Vad bär ansvaret ifall det uppstår soteld när läget är som det är?

– Kommunen har ansvaret för att det ska sotas. Om en brand skulle uppstå skulle det föras en diskussion mellan kommunens försäkringsbolag och den drabbades. Men ansvaret ligger inte hos fastighetsägaren.

Vem hör man av sig till om man är orolig eller behöver akut sota?

– Då ska man höra av sig till mig. Det finns en lösning för akuta ärenden som vi haft sedan oktober.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om