Kommunen tänker effektivisera – oklart om uppsägningar väntar

Administrationen i kommunen ska bli effektivare. Det är för tidigt att säga om det leder till uppsägningar, enligt kommundirektör Anne Karlenius.

KOMMUNDIREKTÖR. Anne Karlenius tror att en samlad kundtjänst och administration blir effektivare.

KOMMUNDIREKTÖR. Anne Karlenius tror att en samlad kundtjänst och administration blir effektivare.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2016-01-11 14:23

Hon har gett ett uppdrag till Peter Kieri, biträdande kommundirektör, att genomföra en utredning som ska komma med förslag på effektiviseringar.

I dag är administrationen och kundtjänsten spridd på flera förvaltningar.

– Man kan anta att det är mer effektivt att ha det samlat, både när det gäller kvalitet och kostnader, säger Anne Karlenius.

Utredningen, som ska vara klar i augusti, ska svara på om det påståendet är riktigt.

Anne Karlenius vill i dag inte svara på om de förändringar som väntar ska leda till att det blir färre anställda.

– Det vet vi inte. Det är för tidigt att säga, säger hon.

Kommundirektören vet inte heller hur många personer som är anställda inom administration och kundtjänst i dag.

– Utredningen ska ge en nulägesbeskrivning av hur det ser ut, säger Anne Karlenius.

Till hösten, då utredningen är klar, kommer arbetet med den nya organisationen för administration och kundtjänst att gå vidare. Utredningen ska beskriva hur organisationen se ut för att vara maximalt effektiv. Luleå ska bland annat jämföras med andra kommuner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!