Kommunen: "Bara att beklaga i så fall"

Luleå kommun har ingen förklaring till att Per Göransson blev lämnad utan hjälpinsats när han lämnade Sunderby sjukhus.

Kommunen och Sunderby sjukhus har en bra samverkan, anser Anna Saxin.

Kommunen och Sunderby sjukhus har en bra samverkan, anser Anna Saxin.

Foto: Petra Isaksson

Luleå2020-05-13 20:00

– Jag kan inte kommentera enskilda fall av sekretesskäl, säger Anna Saxin, verksamhetschef inom myndighetsutövning vid socialförvaltningen.

Känner du till några liknande fall inom Luleå kommun?

– Nej, inte vad jag har fått vetskap om i närtid i alla fall.

Hon betvivlar dock inte Göranssons upplevelse.

– Det är bara att beklaga i så fall, om det blivit på det här sättet. Vi får ta och titta på vart det blivit fel. Vi har som rutin att kontakta medborgare som har synpunkter och klagomål.

Anna Saxin anser att den samverkan som kommunen har med Region Norrbotten kring patienter som skrivs ut från Sunderby sjukhus generellt fungerar bra.

– Vi har en samverkan inom flera olika områden, bland annat hemtjänst och hemsjukvård. Min uppfattning är att han borde blivit kontaktad.

Per Göransson, gruppledare för Sverigedemokraterna i Luleå kommun, skrevs ut i måndags efter en ryggoperation. Han ville ha ett trygghetslarm och hjälp av hemtjänsten med vissa sysslor på grund av att han inte var återställd efter operationen.

Han blev lovad att kommunen skulle höra av sig, men ingen kontaktade honom. När han själv ringde upp sent på eftermiddagen blev han hänvisad att ringa en handläggare på dennes telefontid morgonen efter.

Ska patienterna själva behöva kontakta kommunen för att få nödvändig hjälp i bostaden?

– Alla ärenden ska handläggas skyndsamt. Sedan så är det alltid en kommunikation mellan parterna, säger Anna Saxin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!