Kommundirektören om kritiken: "Inte gynnat enskilda"

Luleå kommun har inte gynnat enskilda aktörer när julklappar köpts in till anställda. Det uppger kommundirektör Anna LIndh Wikblad, med anledning av den kritik som riktats från näringslivet.

Kommunen får kritik för att ha gynnat en enskild restaurang när julklappar till personalen köptes in.

Kommunen får kritik för att ha gynnat en enskild restaurang när julklappar till personalen köptes in.

Foto: Karin Bergdahl

Luleå2020-12-23 14:00

– Jag kan inte se att vi gjort något fel i det här, säger hon.

Det var Bernt Jansson, ordförande i Luleå köpmannaförening, som riktade kritik mot att kommunen gynnat en särskild restaurang i stället för att sprida inköp bland flera aktörer. Jansson ansåg vidare att kommunen inte varit tillräckligt aktiv i att förmedla budskapet till Luleåborna att handla lokalt.

undefined
Bernt Jansson, ordförande i Luleå köpmannaförening, är kritisk till hur kommunen stöttat det lokala näringslivet.

– Där tycker jag att både kommunen och vårt bolag Luleå Business Region gjort vad vi kunnat. Vi har använt oss av våra plattformar, bland annat Vårt Luleå. Men det är inte helt enkelt heller. Det finns en gräns för vad vi som kommun kan göra utan att det blir en risk att vi gynnar vissa aktörer. Här har vi dock ansett att det är samhällsviktigt, säger Anna Lindh Wikblad.

Kommunen har även använt sig av gåvor till anställda för att stötta lokala företag.

– Totalt under året är det 6,1 miljoner som vi satsat på detta. Vad som är tillräckligt vet jag inte, men den summan säger i alla fall att vi försökt.

undefined
"Jag kan inte se att vi gjort något fel", säger Anna Lindh Wikblad med anledning av kritiken att kommunen gynnat enskilda aktörer när julklappar köpts in.

Lindh Wikblad har sammanställt de inköp som gjorts sedan coronapandemin bröt ut.

Den första insatsen var i våras, då kommunen köpte in Luleå city-kortet för 2,6 miljoner. 220 handlare i Luleå är kopplade till kortet.

När det gäller julklappar är riktlinjerna ett maxbelopp på 400 kronor. Varje förvaltning bestämmer själv vad som ska köpas in.

– Ett problem för oss var att Luleå city-kortet, som tidigare hanterats av Luleå Business Region, togs över av Norr Media under hösten. Då blev det upphandlingspliktigt. Men en del förvaltningar hade redan köpt in det till sina anställda, och i de fallen har vi använt oss av kortet. I de andra fallen har förvaltningarna valt ut ett antal leverantörer där man gjort mindre inköp.

undefined
Luleå city-kortet har använts av kommunen vid inköp av gåvor för totalt 5,3 miljoner kronor under året.

Fördelningen för julklapparna är 2,7 miljoner för Luleå city-kortet och 0,8 miljoner hos 19 utvalda leverantörer.

– Villkoren har varit att man ska kunna köpa med sig varor. Det handlar om ett flertal olika aktörer, men visst finns risken att det blir lite ojämnt. När det gäller inköp av exempelvis kockknivar har vi använt oss av ett redan upphandlat avtal med en leverantör.

Hur säkrar ni att det inte finns personkopplingar mellan de som bestämt inköp och leverantörer?

– Vi har väldigt tydligt i våra riktlinjer vad som gäller, säger Anna Lindh Wikblad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!