Malmporten innebär att Luleå hamn byggs ut med en ny djuphamn med fler kajlägen och att farleden till Luleå muddras till ett större djupgående. Nu riskerar tidplanen för hela projektet att spricka om inte Luleå hamn hinner gå ut med sin upphandling inom kort. 22 december har nämnts.
– Det är väldigt komplext. Saker som man inte visste om innan dyker upp, säger Fredrik Hansson (S).
– Nu jobbar alla febrilt så att det inte ska bli någon försening, tillägger Fredrik Hansson, som ingår i styrgruppen för projektet.
I mars beslutade kommunstyrelsen om en markanvisning till LKAB, som innebar att gruvbolaget får köpa mark på Svartön intill den nya djuphamnen för att bygga en industripark.
– Den gör att vi får räkna om kalkylen för Malmporten. Vi hade inte räknat med att vi skulle sälja marken utan att vi skulle använda den, säger Carina Sammeli (S).
I markanvisningsavtalet står att kommunen kan söka EU-stöd för utfyllnaden av vattenområdet samt bygget av kajläge ett, som ska säljas till LKAB.
– Det är inte EU-stödet som är utmaningen. Vi har statsstödsgranskningen som tagit tid att svara upp emot, att visa att vi inte använder skattebetalarnas pengar för enskilda företags vinst.
Har ni lovat bort för mycket mark till LKAB?
– Nej, så har jag inte uppfattat det. Det gäller snarare att vi behöver hitta lösningar, att genomförandeavtal finns på plats och att underlaget till upphandlingen finns på plats, säger Carina Sammeli.