Kommunal hotar att stoppa bussturerna till Råneå och Töre
Kommunal kräver att busschaufförerna på Länstrafikens kvällsturer inte ska behöva köra in i Råneå och Töre.- Om inte Länstrafiken går med på det tvingas jag använda möjligheten som skyddsombud att stoppa de här bussturerna helt, säger Ingela Olsson, regionalt skyddsombud på Kommunal.
Foto:
Hotfulla ungdomar
- Äggkastning och stenkastning. Luckorna till bussens godsutrymmen öppnas. Stora ungdomsgäng som uppträder hotfullt. De krypkör med mopeder framför bussen och blockerar vägen med mera, med mera, säger Ingela Olsson, regionalt skyddsombud på Kommunal, som exempel.
Kulmen på de långvariga och eskalerande trakasserierna inträffade den 2 september då en Veolia-buss med flera passagerare ombord träffades av flera skott, troligen från ett luftgevär, när chauffören körde ut från busstationen i Råneå. Några av bussens sidorutor spräcktes. Turligt nog blev ingen skadad, men händelsen utreds av polisen och Arbetsmiljöverket.
På torsdagen träffade representanter för Kommunal Veolias regionala ledning för att diskutera problemen.
- Vi har framfört kravet att chaufförerna på kvällsturerna inte ska behöva köra in i Råneå och Töre utan stanna på
E 4 utanför, säger Ingela Olsson.
Enligt henne har Veolia förståelse för kraven.
Kan stoppas
- På tisdag ska Veolia ha ett möte med Länstrafiken. Eftersom det är Länstrafiken som upphandlar linjetrafiken så är det Länstrafiken som måste godkänna en förändring av linjesträckningen. Jag hoppas att
Länstrafiken går med på det här. Om inte tvingas jag använda möjligheten som skyddsombud att stoppa de här bussturerna helt. Det är helt orimligt att chaufförerna i sitt dagliga arbete ska behöva utsättas för hot, trakasserier, våld och ren livsfara, säger Ingela Olsson.
Kommunal och Veolia har också kommit överens om att Veolia ska införa fasta rutiner och handlingsprogram för vad som ska göras när händelser av den här typen inträffar.
Måste agera
Kommunal har tidigare velat införa dubbelbemanning på bussarnas kvällsturer.
- Men det är ju ingenting som förebygger att hotfulla och farliga situationer uppstår. Möjligtvis ger det en ökad trygghet. Men för att undvika problemen på kort sikt är det bästa att inte alls köra in i Råneå och Töre. På lång sikt måste samhället, kommunpolitikerna och polisen agera, säger Ingela Olsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!