Med en ny app öppnar Luleå kommun en snabbkanal för felanmälan.
– Mobilen är ju oftast med och nu behöver man inte vänta med felanmälan till man kommer till en dator eller telefon, säger Peter Vanhatalo, IT-samordnare vid tekniska förvaltningen.
Appen känner av positionen och föreslår en adress för felet som anmäls.
Foto fördelen
En annan stor fördel är att ett foto enkelt kan bifogas med felanmälan. Det sparar tid åt kommunen – och tid är som bekant pengar.
– Kundtjänsten kan, om det är exempelvis en vägskada, snabbt avgöra hur akut läget är, säger Peter Vanhatalo.
– Handlar det om en trasig papperskorg så ser man vilken typ av papperskorg det handlar om och personalen som ska byta ut den kan direkt ta med sig rätt modell, säger Peter Vanhatalo.
Kostnaden för appen, som är en utbyggnad av det befintliga felhanteringssystemet, har stannat vid cirka 60 000 kronor.
Förbättrad service
Finns det några nackdelar – kan man fortfarande felanmäla på traditionellt sätt?
– Alla andra sätt felanmäla är kvar, så appen är bara en förbättrad service, säger Peter Vanhatalo.
Kommunen räknar dock med en del merjobb när fel anmäls på anläggningar som inte är kommunala. Exempelvis är det inte alltid solklart var gränsen går mellan kommunala gator och Trafikverkets vägar.
Gratisapplikationen heter "Luleå kommun felanmälan" och kan laddas ned till moderna mobiltelefoner (med mobilt internet) på App Store eller Google Play.