Klottersanering för miljoner: "Vi ska ta krafttag"

Luleå kommun satsar vanligtvis en miljon kronor på klottersanering. Nu plussar man på ytterligare 400 000 kronor. Allt klotter ska bort inom 48 timmar.

Robert Pedersen, polisen, och kommunalrådet Fredrik Hansson (S), tar gemensamma tag mot klottret.

Robert Pedersen, polisen, och kommunalrådet Fredrik Hansson (S), tar gemensamma tag mot klottret.

Foto: Ulrika Vallgårda

Luleå2022-06-02 15:53

Kommunen, polisen och de större fastighetsägarna har beslutat sig för att gå ihop och göra gemensam sak mot klotter i Luleå.

– Klotter och skadegörelse har ökat stadigt de senaste tio åren. För oss är det viktigt att vi har en trygg och snygg stad, därför behöver vi från samhället gemensamt reagera mot det, säger kommunalrådet Fredrik Hansson (S) som på torsdagen kallade till en presskonferens i Stadsparken. 

Strategin är att sanera allt klotter inom 48 timmar och att anmäla så mycket det går till polisen. Varannan månad har kommunen teams-möte med företrädare för polisen och större fastighetsägare.

Anja Johanson (S) ordförande i stadsbyggandsnämnden, berättar att de ett vanligt år avsätter en miljon kronor för klotterbekämpning. Nu har man ökat med ytterligare 400 000 kronor.

– Vi har bestämt oss, vi ska stävja det här, säger hon.

Robert Pedersen, gruppchef ingripande verksamhet hos polisen, uppmanar alla, både privatpersoner och fastighetsägare, att polisanmäla klotter, något som är ovanligt idag men är en förutsättning för att polisen ska kunna bekämpa brottet som kategoriseras som skadegörelse. Idag går det enkelt att göra en e-anmälan i telefonen, poängterar han.

– Vi ser allvarligt på klotter. Tar man inte rätt på det ger man signalen att man slutat bry sig och då känner sig folk mer otrygga. 

Samtidigt är klotter ett svåruppklarat brott och man behöver i princip ta gärningsmannen på bar gärning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
 
 
 
 
 
 
Läs mer om