Klart för trafik

Det började som Björkskataleden, blev under striden om sträckningen Krokiga Porsöleden. Nu är namnet Universitetsleden och i dag invigs den.- Den tog lång tid att bygga men det blir en bra väg, säger ingenjör Anders Gard, Peab.

En hög viadukt över Malmbanan och med utsikt över Gammelstadsviken möter bilisten som tar nya Universitetsleden från Notviken till Porsön. FOTO: Göran Ström

En hög viadukt över Malmbanan och med utsikt över Gammelstadsviken möter bilisten som tar nya Universitetsleden från Notviken till Porsön. FOTO: Göran Ström

Foto: Göran Ström

LULEÅ2008-10-09 06:00
Den nya 97-miljonersleden blir en snabbare väg för alla som har arbetsplatsen på Porsön och kommer västerifrån eller via E 4. Nu får de ofta köa vid cirkulationsplatsen på Mjölkudden.
- Det kommer att märkas att bilarna på Bodenvägen blir färre. Många kommer att ta denna genväg, säger Anders Gard.
Nu läggs sista handen vid bygget. Det mesta är klart.
- Vi putsar och sopar, säger Peabs projektchef Mats Holmgren som till fots synar vägen.
97 miljoner kronor för 1 200 meter är väl ändå dyrt?
- Nej, det är billigt. Det har räckt till ett stort brobygge över Malmbanan, till cykelvägar och två tunnlar under järnvägen. Dessutom har vi också flyttat en bit av järnvägen, säger Mats Holmgren.
Invigning i dag
I dag klockan 11 sker invigningen och efter den kan trafiken släppas på.
Sedan väntar tidernas fest, eller?
- Det blir en gemensam lunch på Scandic, här i närheten, säger Mats Holmgren.
I striden om den nya trafikledens sträckning stod byggvaruhuset Beijers i centrum. Företaget hade ett gammalt löfte om att den nya leden skulle dras nära varuhuset.Nu hamnar den en bit bort från byggvaruhuset.
- Vi är positiva även om vi inte fick vägen ända fram. Nu blir vi mera synliga och ligger inte längre vid en återvändsgränd. Industriområdet kommer att expandera och här blir mera liv och rörelse, säger Håkan Lindberg, tillförordnad platschef hos Beijers.
FAKTA Universitetsleden

Fakta: Universitetsleden

Längd: 1 200 meter.
Bro över Malmbanan: 185 meter.
Viadukt: 7 meter.
Cykelvägar: 1 200 meter.
Cirkulationsplatser: 4.
Total kostnad: 97 miljoner kronor.
Samhällsekonomisk vinst: 21 miljoner kronor per år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om