"Klart att det finns en Facebook-koppling"

Luleå kommun vill slå världsrekord. För att fira att kommunen blir 75 000 invånare så ska så många som möjligt av dem bilda en jättelik Facebook-hand i Norra hamn. - Man kan göra kopplingen till Facebook men de har inte monopol på tummen upp, säger kommunikationschefen Roger Jönsson.

Foto:

Luleå2013-03-10 14:38

När Luleå kommun höll presskonferens i Norra hamn var det för att berätta om försöket att ta sig in i Guinness rekordbok. Luleåbor ska samlas på isen den 16 mars för att formera en jättelik hand. Rekordet är just nu på 849 personer men nyligen gjordes en hand på ett universitet i Indien med 3005 deltagare så kommunen tar nu höjd för i fall det rekordet blir godkänt och satsar på upp mot 4000 personer. Handen blir inte bara jättelik - utan också jättelik Facebook-tummen.

- Jag har googlat på tummen upp och fick 3,5 miljoner träffar. De har inte monopol på tummen upp, men visst man kan inte undgå liknelsen, säger Roger Jönsson.

Kan man inte ha en helt annan design?
- Det finns inte så många andra symboler som enkelt kommunicerar gilla och som folk känner igen.

Finns det ingen risk med att kommunen blir så nära förknippad med ett multinationellt amerikansk företag?
- Jag ser ingen risk. Det här är bara en grej vi gör under hela året för att fira att vi blir 75 000. Exempelvis skulle det skulle åkas 75 000 åk i hackspetten i Stadsparken, nu smälte ju det bort tyvärr men handen är bara ett sätt vi firar på.

"Upp till betraktaren"
Tillsammans studerar vi de två tummarna. Kommunens som ska slå rekord och den blåa som Facebook använder. Jönsson menar att istummen i Stadsparken var en rak kopia medan denna blir otydligare i och med att det bara blir konturer, ingen knapp och utan den blåa färgen.

- Men det är klart att man kan göra kopplingen. Men hade vi gjort en sol för att vi är solsäkrast i landet, så hade någon tyckt att vi gör reklam för solresor. Det är reklam för Luleå och man måste kunna använda en symbol, säger Roger Jönsson.

Men varför ska Luleås medborgare medverka till att göra otillbörlig reklam med en Facebook-tumme?
- Jag köper inte att du säger Facebook-tumme. Redan för fyra år sedan hade vi en annons med en tumme upp för Luleå. Vi vill bara gilla Luleå och att vi växer och man kan gå långt tillbaka i tiden och hitta att det här inte är något nytt tecken.

"Man kan göra kopplingen"
I fredagens NSD ifrågasatte nyhetskrönikören Nils Johansson varför medborgare ska vara gratistatister i ett PR-jippo för Facebook.

Roger Jönsson har läst krönikan.

- Oja, men jag ser ingen anledning att stå här och recensera den. Den var läsvärd och intressant. Men att Facebook-bygget bara ger 50 jobb tycker jag var att dra lite tidiga slutsatser.

Om låt säga McDonald’s hade etablerat sig i staden på ett liknande sätt, hade man då bett invånarna komma ut för att bilda ett stort M på isen?
- Jag känner inte till att ett M är en symbol för att man gillar något. Det här är ju en tumme upp. Du har ju en poäng med kopplingen. De har varit smarta och använder en symbol som visar att man gillar och som funkar överallt.

Till sist. Håller isen?
- Experter på tekniska förvaltningen har räknat på det här. Det ska hålla för två ton per kvadratdecimeter så det är ingen som helst fara. Även om det mot förmodan skulle bli jätteblida fram till på lördag så ska det ändå inte vara någon fara. Jag litar helt på experterna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om