Den 23-årige mannen i Stockholmsområdet hade svårt att andas och svimmade så fort han reste sig när han ringde till SOS Alarm en söndagsmorgon i januari. Den sjuksköterska som tog emot mannens samtal ifrågasatte om han verkligen var så sjuk som han uppgav och vägrade skicka någon ambulans trots mannens vädjanden. Han dog i sitt hem utan att få någon hjälp. Sköterskan har sagts upp. Personen har jobbat drygt ett år på SOS Alarm och under den tiden har tre hjälpsökande lämnat in klagomål mot hur de har behandlats av personen.
Se över rutinerna
Den avlidne 23-åringens styvfar har polisanmält SOS Alarms ledning och en utredning om tjänstefel har inletts. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ska också se över SOS Alarms rutiner.
Enligt Dagens Nyheter kommer landstingen i Uppsala län, Västmanland, Södermanland och Gotland i höst att byta till larmoperatören Medhelp, norra Europas största privatägda sjukvårdsrådgivningsföretag.
Avtal
Landstingen i de fyra nordligaste länen (Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland) har ett gemensamt avtal med SOS Alarm. Avtalet gäller till och med 2015.
Enligt avtalet ska de larmoperatörer som tar emot samtal om sjukdomsfall och personskador ha minst undersköterskeutbildning. I avtalet finns också inskrivet att från 2012 ska 70 procent av de hjälpsökande vid sjukdom och olycksfall få tala med en legitimerad sjuksköterska.
Åtta sekunder
- Det uppfyller vi redan nu till stor del eftersom en sjuksköterska är med redan i början av samtalen för att göra en bedömning och prioritering. När det gäller svarstiderna ligger vi också bra till. Kravet är att alla 112-samtal ska besvaras inom åtta sekunder. Vår svarstid ligger i snitt på fyra-fem sekunder, säger Katarina Jonsson, produktionschef på SOS Alarms central i Luleå där 18 operatörer tar emot samtal.
Hon berättar att verksamheten genomgår ständig kvalitetskontroll och uppföljning.
- Vi har ett avvikelsesystem där alla fel och klagomål registreras. Vi har få avvikelser. Förhoppningsvis beror det på att vi har duktiga operatörer och att vi har ett gott samarbete med sjukvården och räddningstjänsterna.
“Gör vårt bästa"
Katarina Jonsson säger att dödsfallet i södra Sverige är någonting som inte ska få ske.
- Vi som jobbar här finns till för tredje part och vill verkligen hjälpa. Visst tvingas vi ibland göra bedömningar och prioriteringar som kan ifrågasättas i efterhand men alla som ringer 112 kan känna sig trygga över att vi gör vårt bästa för att hjälpa så snabbt och effektivt som möjligt, säger hon.
Egen larmcentral
Kiruna och Gällivare kommun har en egen larmcentral.
- Vi samarbetar med SOS Alarm. Alla som ringer 112 kommer till SOS Alarm. När det händer någonting som berör oss så kopplar SOS Alarm samtalet vidare till vår larmcentral, säger Thomas Winnberg, räddningschef i Kiruna kommun.
Vad är det för vits med en egen larmcentral?
- Vår larmcentral sköter också kommunala servicetjänster som trygghetslarm och felanmälan under jourtid. Andra kommuner kan ha avtal med SOS Alarm om att hantera den biten.