Knappt har O’Learys med tillhörande bowlinghall slagit upp portarna så kommer klagomål från närboende i det så kallade "gröna huset", ägt av Akelius fastigheter, mot störande ljud, fylla, nedskräpning, matos och bråk.
Hyresgästföreningen i Luleå har fått in några klagomål.
- Det är ju i första hand hyresgästernas hyresvärd, i det här fallet Akelius, som har ansvaret för att hyresgästerna inte ska bli störda. Kommunen är också inblandad eftersom det här är
en verksamhet som kräver tillstånd. Villkoren i tillståndet måste ju uppfyllas,
säger Sten Fors, ombudsman på Hyresgästföreningen.
Synpunkter önskas
Klagomål har även kommit in till Luleå kommuns miljökontor. Klagomålen har föranlett en miljöinspektör att skicka en skrivelse till Bowling & bar i Luleå AB, företaget som äger och driver nöjesstället.
"Ni ombeds inkomma med synpunkter på inkommet klagomål och even-
tuella uppgifter om vidtagna/planerade åtgärder..." står det bland annat i skrivelsen.
Senast den 10 maj ska nöjesetablissemangets ägare svara på skrivelsen annars kommer miljökontoret
att göra en inspektion och 780 kronor per timme kommer att debiteras fastighetsägaren för klagomål som betecknas som befogade.
Jobbar på saken
Lars Hedqvist, en av ägarna till Bowling & bar i Luleå AB, bedyrar att olägenheterna kommer att åtgärdas.
- Vi håller på att jobba med att dra om ventilationskanaler och liknande för att inte buller från ventilationen och matos ska drabba de som bor i närheten. Vi ska också se över så att dörrar hålls stängda och ordningen skärps. Vi har ju precis startat och det här
är nytt för oss. Självklart vill vi inte att någon ska bli störd och vi gör allt vi kan för att eliminera detta, säger han.