Karl Petersen blickar österut

Luleå kommun kommer att fortsätta sin kamp för en östra infart av Norbotniabanan.- Då knyter vi ihop med Luleå airport. Det alternativet är nummer ett, säger Karl Petersen (S) kommunalråd.

Foto: Magnus Pehrsson

LULEÅ2011-11-11 22:38

Beskedet att Trafikverket väljer den västra infarten var väntat. Men Karl Petersen hoppas ändå att de på sikt ändrar sig.

- Det viktigaste är att man ändå inte helt stänger det östliga alternativet. Nu finns det tid att bearbeta de faktorerna som Trafikverket tycker talar mot det östliga alternativet. Med lite tid kan det lyckas att lösa problematiken, säger han.

- I dag är jag glad att Trafikverket äntligen satt ner foten.

Bästa scenariot

Enligt Karl Petersen vore det bästa scenariot att tågen passerar via flygplatsen. Vid en östlig dragning skulle inte heller tågen behöva vända inne i Luleå, utan köra in i öst och ut i väst.

I och med att Trafikverket inte stänger dörren för den östra dragningen så måste Luleå kommun förhålla sig till detta i sin bostadsplanering. Detta gäller även för den västra korridoren. Under de senaste månaderna har kommunen förhandlat med Trafikverket så att den "döda handen" över bostadsplaneringen minimeras.

- Korridorerna har varit för breda, men smalnar man av dem är de lättare att leva med, säger Petersen.

Ett resultat av detta är nu att korridorbredden justeras i den västra dragningen så att kommunen kan utveckla ett nytt industriområde.

- Vi kan nu äntligen få igång det nya färdigbyggda området på Östra storheden. Nu kan etableringarna komma igång där. Det tycker jag är bra, säger Petersen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om