Kan kastas ut – efter 80 år

Striden i Luleå hamn trappas upp. Hamnarbetarförbundet överväger att stämma kommunen om de överger anställda i bolaget Shorelink, hamnarbetare som jobbat i hamnen lång tid.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2014-11-07 07:39

Bottenvikens stuverier AB, numera Shorelink, har anlitats av Luleå kommun i över 80 år för att lossa och lasta fartyg i den kommunalägda Luleå hamn. Men nu när hamnen gjorts om till ett kommunalt bolag hänger de anställda löst, anställda som arbetat in i hamnen sedan lång tid tillbaka. Totalt handlar det om 40 anställda som gör ett tungt jobb med kol- och stållaster.

– De som är fast anställda idag har ju väldigt många år. De flesta har följt med från flytten när man var inne i stan och det var ju på 70-talet. Man ser ju fortfarande en flagga som är kvar på ett av husen, säger Thomas Höglund, Hamnarbetarförbundet.

Förbundet menar att Luleå kommuns agerande kan vara olagligt och hota att stämma kommunen i Arbetsdomstolen. Dessutom är de förtvivlade över att inget av kommunalråden Yvonne Stålnacke (S) eller Niklas Nordström (S) vägrar tala med dem.

– I den utredning som gjorts finns inte Shorelinks personal med. De har naturligtvis garderat upp sin personal. Men tittar man på lagen om övergång övergång så är det solklart. Det är väl därför de inte vill träffa oss, säger han.

– Alla anställda här finns med på en lönelista och det är det man går efter när man följer lagen.

I praktiken innebär det att en framtida entreprenör ska ta över Shorelinks personal, likväl som kommunens. NSD har tidigare berättat om hur Transportarbetarförbundet kritiserat Luleå kommun för privatiseringen av hamnen. Bland annat förlorar anställda hamnarbetare i Luleå kommun sin långa tid inom kommunen och därmed sin rätt till omplacering.

Hamnarbetarförbundet har låtit arbetsrättsexperten Tommy Iseskog titta på ärendet för att kunna ta det vidare.

Enligt Thomas Höglund har bolagets ledning i augusti träffat kommunledningen för att tala om en övergångsperiod.

– Då erbjöds en övergångsperiod på fyra år av Stålnacke och Nordström, trots att bolaget ville ha sex år. Man beslöt att säga ja för kunders och personalens skull. Sen har de inte sagt något och det finns inget erbjudande. Efter det har de inte svarat på frågor, säger Thomas Höglund.

– Vägen leder direkt till rättssalen om det här fortsätter, säger han.

Marken som Luleå kommun arrenderar av SSAB är uppsagd, vilket betyder att bolaget måste riva sina byggnader på området. Och de anställda vet inget om sin framtid.

– Det här har nu pågått i två och ett halvt år. Och det är en soppa hela vägen.

Den 21 november går anbudstiden för att driva verksamheten ut.

Stuveriet i Luleå hamn

Fakta

Luleå Stuveri bildades 1938. Företaget fusionerade 1968 med Stuveriet i Piteå under det gemensamma namnet Bottenvikens Stuveri AB. Norrbottens Järnverk som byggdes ut och expanderade efter andra världskriget medförde ett stort uppsving av gods främst från järnverket, samtidigt som styckegods, pappersmassa och trävaror minskade.

2013 samlades Bottenvikens Stuveri, Bay of Bothnia, Luleå Shipping och Bröderna Svärdsudd Traktorer under namnet ShoreLink.

Källa: Shorelink.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om