Kaféer i Luleå tvingas höja sina priser

Det senaste året har kaffepriserna skjutit i höjden. Ett vanligt paket med kaffe i en mattaffär kostar ungefär 30 procent mer än vad det gjorde för ett år sedan.

Sverige är den tredje största kaffekonsumenten i världen.

Sverige är den tredje största kaffekonsumenten i världen.

Foto: Petra Isaksson

Luleå2022-05-02 06:00

Den vedertagna sällskapsdrycken för många svenskar har alltid varit kaffe. Svenskarna konsumerar ungefär 7,6 kilo kaffe per person, något som motsvarar två och en halv kopp kaffe per dag. 

Magnus Blomqvist, Commercial manager B2B för Börje Olssons konditorier AB, har redan sedan i höstas varit tvungen att anpassa sig till de stigande priserna.

– Vi var tvungna att göra en prishöjning av kaffet i höstas, det är enkelt för leverantörerna att tänka "det är bara att gilla läget", säger Magnus Blomqvist. 

Börje Olssons konditorier har haft ett tufft år på grund av den personalbrist som pandemin förde med sig. 

– Vi kippar redan efter andan, det har varit en tuff period. Vi kommer att behöva göra en till prishöjning på grund av de rådande omständigheterna. 

Enligt Magnus Blomqvist har prisskiftningarna skett under en längre period, han tror att det beror på den lågkonjunktur och inflation som sverige befinner sig i. 

Ett annat café som påverkats är Wallstens café.

– Vi har absolut märkt av de stigande priserna, vi har till exempel höjt priset på vårt kaffe med två kronor, säger Isabella Wallstén delägare av Wallstens Café.

Än så länge är anser de att situationen är hållbar och Isabella Wallstén menar att de hellre lägger lite extra pengar för att försäkra sig om att kaffet de köper kommer från en hållbar källa.                                      

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!