Juristen: "Lulebo har agerat försumligt"

”Det är uppseendeväckande”. Så kommenterar juristen Mikael Renqvist den information Lulebo gick ut med förra veckan.

Mikael Renqvist, jurist vid Hyresgästföreningen, anser att Lulebos agerande vad gäller det vägglösdrabbade huset på Norra Strandgatan i Luleå.

Mikael Renqvist, jurist vid Hyresgästföreningen, anser att Lulebos agerande vad gäller det vägglösdrabbade huset på Norra Strandgatan i Luleå.

Foto: Montage

Luleå2020-09-15 05:40

Lulebo erkände i fredags att de brustit i sina rutiner, att de agerat sent och informerat de boende dåligt på Norra Strandgatan där tio lägenheter och två förråd drabbats av vägglöss. Juristen Mikael Renqvist på Hyresgästföreningen reagerade direkt.

– Utifrån det jag läste i tidningen kan det här, i lagens mening, medföra större möjligheter för hyresgästerna att få kompensation genom skadestånd. De boende får mer tyngd i sina anspråk när bolaget så tydligt påpekar att de agerat försumligt.

Lulebo har lovat gå igenom fall för fall och höra vad lägenhetsinnehavarna har för önskemål om ersättning.

– Kanske kommer de överens där, men om inte är det viktigt att hyresgästerna vet sina lagliga rättigheter. De kan ta fallet till domstol för Lulebos agerande är mycket uppseendeväckande.

De vanligaste fallen i domstol handlar om personskador, förmögenhetsskador och sakskador. 

– Här kan det handla om alla tre. Personskador för bett och lidanden. Förmögenhetsskador i form av inkomstförlust om man varit tvungen vara hemma från arbetet, och sakskador när sängar, soffor eller annan materia skadats av lössen. 

Hyreslagen är tydlig. Hyresvärden måste ta hyresgästernas krav i beaktande. Men, huruvida det blir en domstolsfråga för de drabbade på Norra Strandgatan återstår att se. Först ska saneringen bli klar, sedan ska Lulebo, enligt presskonferens i fredags, ta kontakt med varje hyresgäst och föra en diskussion om vilken sorts kompensation de kan få för de besvär de genomlidit.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!