"Jobbet på Theresia passar mig perfekt"

Ann-Catrin Mella är en färjstark person. Skepparen på Theresia tar det vajert varje dag på jobbet.- Lugnet och en viss frihetskänsla är det bästa med jobbet.

Vajert Ann-Catrin! Det är en dryg kvarts rast mellan färjeturerna för Ann-Catrin Mella. FOTO: Pär Bäckström

Vajert Ann-Catrin! Det är en dryg kvarts rast mellan färjeturerna för Ann-Catrin Mella. FOTO: Pär Bäckström

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2010-07-06 06:00
1999 ersatte "Theresia" "Ava Gardner" som vajerfärja mellan Avan och Sunderbyn. För fyra år sedan bestämde sig busschauffören Ann-Catrin Mella för att ta skepparexamen och för tre år sedan fick hon sitt första sommarjobb som skeppare på färjan och så har det fortsatt.
Att vara skeppare på färjan innebär arbete i tvåskift i fyra dagar
(05.00-14.00 eller 14.00-24.00) och därefter fyra dagars ledighet. När NSD "turar" med Theresia så är det vackert väder och älven flyter stilla fram.
Mer tid för barnen
- Det passar mig perfekt att arbeta skift. Därefter har jag fyra dagars ledighet.
På var sin sida av färjan löper de metallvajrar som säkrar "Theresias" kurs. Färjan byggdes av Smögens Plåt & Svetsindustri AB på västkusten 1980 och bär serienummer 34.
Det var Ann-Catrin Mellas sambo som föreslog att hon skulle ta skepparexamen och därefter söka arbete på färjan.
Så nu är det två i samma hushåll som styr trafiken mellan Avan och Sunderbyn.
- På så sätt får vi mer tid för barnen hemma, det är alltid någon hemma.
Fem personer
Sammanlagt är det fem personer som ser till att färjetrafiken hålls igång. Två fast anställda, två säsongsarbetare och en sommarjobbare.
Ett par meter upp i luften står Ann-Catrin Mella på befälsbryggan och övervakar färden över älven. Vid behov får hon gå ner på bildäck och "packa" bilarna bättre så att de maximalt 14 bilarna får plats.
Under vinterhalvåret arbetar Ann-Catrin Mella som busschaufför inom lokaltrafiken. Året runt handlar det alltså om att transportera passagerare.
Vad är det för likhet med de båda jobben?
- Att transportera folk. Det blir mer kundkontakt i bussen och jobbet i bussen blir litet mer personligt.
I färjestugan får Ann-Catrin Mella en stunds ro mellan turerna. Här äter och fikar hon och kopplar av på den cirka kvart i land som finns mellan turerna.
Färjan går från Avan till Sunderbyn två gånger i timmen, tre gånger under eftermiddagen, och resan tur och retur över älven tar cirka tio minuter, avsläpp och påsläpp inkluderade. Färjetrafiken pågår mellan maj och november. Under vintern när isen lagt sig ersätter isvägen färjetrafiken.
- Semestertider då är det högsäsong för oss.
Fakta Avans färjor
➤ Färjan Vega kom till Avan 1912. Hon hade fått sitt namn efter A-E Nordenskiöldsfartyg, det första som genomfor Nordostpassagen 1878-1880.
➤ Vega var utrustad med en råoljemotor och hon var propellerdriven. Den mycket tekniskt kunnige Jahan-Axel Sundström byggde 1914 om Vega till ångmaskinsdrift. Man kan tänka sig att det var första världskriget som framtvingade detta.
➤ Oljan blev svår att få tag på medan det fanns gott om ved i Avan. Jahan-Axel Sundström flyttade också styrhytten, som låg i mitten av färjan, till ena yttersidan, så att bättre balans kunde erhållas när bilarna började komma.
➤ Den första linfärjan tog sex bilar och den hade inget namn. 1987 kom en färja som tog tio bilar och den hade det fyndiga namnet Ava Gardner och 1999 kom den nuvarande, Theresia, som tar 14 bilar.
Källa: Av och An
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om