Jobben på Ferruform redan säkrade

Facket har säkrat jobben på Ferruform i Luleå.Tillträdande vd:n Jan Trolleberg kallar det tyska övertagande av Scania odramatiskt.

GODA ÄGARE. ”De har varit goda ägare” säger Johan Balck, vd på Ferruform, om Volkswagen. Inom kort kommer fabriken i Luleå få besök från det tyska fackförbundet IG Metall.

GODA ÄGARE. ”De har varit goda ägare” säger Johan Balck, vd på Ferruform, om Volkswagen. Inom kort kommer fabriken i Luleå få besök från det tyska fackförbundet IG Metall.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2014-05-14 19:54

På tisdagen blev det klart att Scania tas över av tyska Volkswagen. Därmed får även dotterbolaget Ferruform i Luleå nya ägare. Men redan innan detta stod klart har fackförbundet IF Metall säkrat jobben i Luleå. Detta i och med ett avtal som facket slutit med Volkswagen där de kommer att ha vetorätt i större beslut samt ett större inflytande.

Villkoret för avtalet var att affären gått igenom.

– Det är den tryggaste situation vi kan hamna i och det är bra för våra medlemmar, säger Michael Gustafsson, IF metalls Scaniafack, till Dagens arbete.

– Många av våra medlemmar undrar förstås hur vi har kunnat få igenom vårt avtal. Vi är ju inte vana vid den här typen av skrivningar kring inflytandet. Men Volkswagen har en unik kultur som nu kommer till vår fördel.

Enligt Michael Gustafsson kommer lokala förhandlingar ske. Bland annat rörande de Scaniaaktier som anställda fått efter ett antal års arbete.

I juni kommer en delegation från tyska fackförbundet IG Metall att besöka Ferruform i Luleå.

Som NSD tidigare berättat har Ferruform ökat produktionen i Luleå ordentligt. Senast företaget gjorde vinst var 2008 men de röda siffrorna ska vara vända under 2015.

Avgående vd:n Johan Balck ser positivt på de nya ägarna. Eller nygamla ägarna, eftersom Volkswagen redan tidigare ägt en stor del av Scania.

– Vi har ju haft Volkswagen som ägare sedan tidigare och de har varit en god ägare. Vi förväntar oss ingen skillnad mot idag, säger han.

Tillträdande vd:n Jan Trolleberg är fortfarande kvar på Scania i Ryssland. Han tillträder sin tjänst på Ferruform i juli och även han beskriver det tyska övertagandet som odramatiskt.

– Jag kan ännu inte uttala mig för Ferruform. Det här var ju väntat och det har varit business as usual under hela den här perioden, säger han.

– Jag upplever ingen dramatik i den här frågan på företaget.

Ferruform

Ferruform är Luleås största verkstadsindustri med cirka 550 anställda. De stora kunderna är Scania, Volvo, MAN och VBG. Företaget levererar bakaxlar, sidobalkar, tvärbalkar, stötfångare och andra ramkomponenter till Scanias chassimonmteringar i Södertälje, Zwolle och Angers Omsättningen låg 2012 på cirka 1 miljard kronor. Samma år gjorde företaget en förlust på 66 miljoner kronor. Målet är att företaget ska vara tillbaka i vinst 2015. Moderbolaget är Scania.

På tisdagen meddelade Alecta, med 2,04 procents ägande i Scania, att man bestämt sig för att för att sälja. Volkswagen kom då upp i 90,47 procents ägande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om