Vi har tidigare berättat om planerna på att köra jättetransporter genom Luleå och arbetet som har gjorts för att vägar och rondeller ska palla trycket. Planeringen har pågått sedan februari. Nu står det klart att det dröjer lite innan de tunga ekipagen kan rulla.
Beror det på snön?
– Snön som sådan är inte ett så stort problem. Men det är halkan framförallt. Det är viktigt att transporten inte glider, säger Charlotte Ståhl som ansvarar för projektet i Boden för Linde Gas.
Men det är bara en delförklaring till att transporten ser ut att dröja till helgen. Det andra tunga skälet är att trailern som ska köra lasten behöver monteras ihop.
– Den trailer som använts i hamnen har varit till för lossningen och är för tung för att köra hela vägen till Stegra, säger Charlotte Ståhl.
Den nya trailern är många ton lättare och behövs för att ekipaget ska kunna passera över de broar som finns längs vägen.
– Sen finns det en massa olika faktorer som att kranarna är på rätt ställe på sajt när vi kommer in, att vägarna är förberedda och så vidare, säger Ståhl och fortsätter:
– Många pusselbitar ska läggas ihop, även om jag haft en önskan om att transporten skulle gått i måndags eller igår.
Även om det drar ut på tiden så framhåller Charlotte Ståhl att säkerheten måste gå först.
– Det är viktigt att chaufförerna är utvilade och att allt går till på rätt sätt.
Hon säger att hon inte känner sig nervös inför transporten.
– Jag känner mig ändå lugn med det underlag och beräkningar som är gjorda. Det finns ingen oro att någon bro inte ska hålla. Men man vill att det ska vara bra väder och ingen halka.
När väl transporten satt fart så tar det många timmar att ta sig från Luleå Hamn till Stegra.
– Sen kan den nog köra lite fortare än tio kilometer i timmen tillbaka.
Det som nu ska ske är att lasten ska lyftas på trailern och förberedas för avfärd. Först då ger Trafikverket ett sista klartecken.
– Det blir nog i slutet på den här veckan.
Charlotte Ståhl berättar att Linde som internationellt företag är vana att genomföra den här typen av tunga transporter.
– Det som ska gå nu är våra stora destillationskolloner som ska separera luften i syre, kväve och argon.