Jättetransporten blev försenad – i natt går den tillbaka

Det blev kanske ingen nagelbitare, men det var ändå ett flertal Luleåbor som lockades ut i lördagsnatten när den gigantiska transporten körde genom staden. Till sist kom den i mål och nu laddar Linde gas om för att köra nästa sväng.

Transporten lämnade Luleås hamn efter klockan 22 på lördagskvällen och nådde slutdestination Norra Svartbyn cirka 14 timmar senare.

Transporten lämnade Luleås hamn efter klockan 22 på lördagskvällen och nådde slutdestination Norra Svartbyn cirka 14 timmar senare.

Foto: Pär Bäckström / Frilans

Luleå2024-11-25 19:00

Lördagkväll blev söndaglunch ungefär. 

Då kunde äntligen vägtransportledare, chaufförer och projektledare andas ut.

Den 74 meter långa transporten nådde slutdestination Norra Svartbyn och Stegras sajt efter 14 timmar på vägarna. En snäv kurva ut från Hertsöfältet låg bakom en del av den extra tid som krävdes, tanken var att landa på tio timmar från hamn till sajt.

– Men det rullade på helt okej och tog lite längre tid än vad vi väntat oss. Men det är bättre att komma fram sent än att inte komma fram alls, säger projektansvarig Charlotte Ståhl vid Linde gas.

– Det gick åt några timmar som vi inte räknat med i hamnen, men vi vill ju ta det försiktigt.

Det var också någon backe längs vägen där det behövde sandas på ytterligare, säger Ståhl.

Nu ska trailern återvända för omlastning och planen är att fortsätta transporterna under veckan.

– Nu i natt går trailern tillbaka och sedan kör vi på, säger Ståhl.

Vädret har svängt om och Luleås snötäcke har blivit till vissa delar slask, men det ska inte var något hinder.

– Jag har förstått att det är halkrisk, men de ska se till att få ut ordentligt med sand så kan vi bara preppa vägarna ska det gå bra. Halkan var mer ett konstaterande än en ursäkt, som det lät.

undefined
På sin färd genom Luleå lockade kolonen med trailer och följebilar en viss publik, då många Luleåbor valde att tillbringa lördagskvällen längs vägen.

Två jätteekipage återstår och sedan börjar arbetet med att resa anläggningen inne på Stegras område.

– Vi har kört lite annat material, som basplattor som behövs innan vår coldbox anländer, säger Charlotte Ståhl.

Coldbox?

– Ja, det är den som kyler ned luften och som gör att vi kan destillera den.

Är ni försenade?

– Jag hade hoppats i ett tidigt skede att vi kommer in med lasten 15 november och åker 18. Sen har jag insett att det är vissa steg som måste tas vid en sådan här transport, säger Charlotte Ståhl.

Sedan kom snöovädret och transporten försköts ytterligare en dag.

– Men nu ser vädret bra ut och ingen mer snö. Sen är det klart att trailern och kranarna kostar pengar så ju förr desto bättre.

En hel del Luleåbor valde att tillbringa lördagskvällen med att kika på transporten, men det verkar inte ställt till det.

– Det känns väldigt positivt och det har inte varit någonstans där det stoppat upp. Jag kan förstå att man är nyfiken.

Med tanke på att första transporten avlöpte utan större problem, vid sidan om tidsåtgången, så är Charlotte Ståhl nöjd.

– Jag har hela tiden känt ett stort förtroende för de som genomför transporten. Det är erfarna killar och det är det som är så häftigt i stora projekt som det här. Det finns så många experter på sina områden.

Vi har tidigare berättat att det inte är Luleå kommun som står för notan när det gäller vägarbetet som behövs för transporterna.

Kan du berätta hur mycket det kostar?

– Även om jag haft siffran så hade jag inte kunnat gå in på det. Men jag kan säga som så att vi har köpt ett kontrakt för hela transporten från Kina upp till Boden. Det är en klumpsumma så att säga, säger Charlotte Ståhl.

Då gissar jag att kostnaden för vägarbetena i Luleå är en liten del av den totala kostnaden?

– Den slutsatsen kan man nog dra.

I det ingår att återställa den åverkan som gjorts på skyltning och rondeller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!